Twinkle | Digital Commerce

Supermarktuitdager Shobr stopt voor start

2017-11-30
1000561
  • 1:22

De Nederlandse variant van Shobr, waarbij leveranciers van levensmiddelen direct aan consumenten verkopen, staakt zijn activiteiten nog vóór lancering.

Het oorspronkelijk Deense concept is voor de Nederlandse markt momenteel niet geschikt wegens de gebruikte technologieën, de ontwikkel- en groeiambities en beschikbare financiële middelen, zegt initiatiefnemer Frank van der Tol tegen Distrifood. Na gesprekken met meer dan veertig fabrikanten en diverse logistiek dienstverleners is de lancering van Shobr, die begin 2018 zou plaatsvinden, definitief geschrapt.

Voorbij de supermarkt

Vooral kleinere partijen zouden baat hebben bij Shobr, vertelde Van der Tol tijdens de voorbereidingsactiviteiten in het voorjaar. Het was de bedoeling dat deelnemende leveranciers van boodschappen van A-merken een eigen webshopomgeving op het verkoopplatform zouden krijgen. Door het supermarktkanaal uit de verkoopketen te schrappen, hielden leveranciers meer marge, klantdata en directe feedback over, beloofde Shobr.

Airbnb voor food merken

In Denemarken is Shobr nog steeds actief. Het bedrijf sloot in juni een strategische samenwerking met Chinese investeerders om in dat land Europese merken in food aan de man te brengen. Ceo Lars Munch Johansen noemde de online marktplaats tijdens Food & E-commerce in juni 'een soort Airbnb of Uber', die merken rechtstreeks met de klant verbindt en in het zadel helpt.

Ander platform

Van der Tol neemt zijn ervaring in direct-to-consumer verkoop mee in de opzet van een ander platform dat gebaseerd is op blockchain technologie. Hij ziet daar meer potentie in: het zou onder andere fabrikanten minder kosten om er vertegenwoordigd te zijn en er ligt een stevigere financiële basis. Het initiatief, aangeduid als 'INS Ecoystem', staat gepland voor lancering eind 2018.