Twinkle | Digital Commerce

Life: Helpling's Michelle van Os

2017-11-30
1000562
  • [interview]
  • 2:26

Na het behalen van haar Master in Business Administration aan de Rijksuniversiteit Groningen begon Michelle van Os als business developer bij Helpling, dat toen net in Nederland begon. Ze kwam er als stagiair in aanraking met e-commerce en is sinds oktober managing director van het online platform dat huishoudens en schoonmaakhulpen met elkaar verbindt.

Inspiratie

‘Mijn inspiratie komt met name uit de technische sectie van allerlei nieuwssites. Helpling is een online platform en wij zien onszelf vooral als technologiebedrijf. Daarom volg ik naast Nu.nl graag TechCrunch en Sprout, zo blijf ik ook op de hoogte van nieuws over online ontwikkelingen en start-ups. Daarnaast laat ik me inspireren door blogs over mode, eten en reizen. Offline lees ik magazines als National Geographic Traveler, Vogue en Elle. Verder vind ik het leuk om in fysieke conceptstores rond te neuzen, zoals Hutspot, waar het echt om de ervaring gaat.’

E-commerce

‘Ik hou van technologie, daarmee maak je het leven gemakkelijker. Het is eigenlijk heel bijzonder dat we zó snel gewend zijn geraakt aan al dat gemak, dat we het heel normaal vinden om dingen on demand te kopen. Alles kan tegenwoordig, en alles gaat steeds sneller. Dat gemak maakt e-commerce zo aantrekkelijk: je kunt schoenen bestellen die je vanavond nog op een feestje aan wilt, je kunt online kijken welke buurman een betonboor te leen heeft omdat jij nu graag iets in je huis wilt ophangen.’

Ontwikkelingen

‘Er is steeds meer een mix van online business met fysiek, zowel bij producten als bij diensten. Bij dienstverlening is het evident dat je het vertrouwen van je klanten nodig hebt, en ook de kwaliteit van je diensten wordt steeds belangrijker. En daarnaast moet je zowel bij producten als bij diensten meer dan ooit aandacht besteden aan alle customer experience aspecten: de klantenservice, de beoordelingen, de aftersales et cetera.’

Winkelen

‘Kleding, schoenen, alles voor in huis, zelfs meubels koop ik online. Het wordt allemaal comfortabel thuisbezorgd en ik vertrouw er totaal op dat alles waar ik niet content mee ben weer terug kan. Mijn reizen boek ik online, ik maak gebruik van Airbnb en ja, ik heb ook een vaste schoonmaakhulp thuis via Helpling. Alleen boodschappen doe ik elke dag offline. Ik loop graag door de supermarkt om te kijken wat het aanbod is.’

Vrije tijd

‘Mijn vrije tijd vul ik graag met lekker eten en drinken; ik ben een fan van de Amsterdamse horeca. Ik vind het leuk om nieuwe tentjes te ontdekken en ben onlangs nog op zoek gegaan naar het perfecte kaasplankje, haha. Verder hou ik van reizen, van ontdekken, van nieuwe culturen. Mijn vakanties variëren van kamperen in Italië tot backpacken in Brazilië tot stedentrips in de weekenden. Ik trek eigenlijk het liefst zonder plan rond en zie dan wel wat er gebeurt.’

Trots

‘Ik heb meegeholpen Helpling in Nederland vanaf de grond op te bouwen. Het bedrijf is in korte tijd gegroeid van een betrekkelijk simpel platform naar een gebruiksvriendelijke site voor zowel de eindklant als voor de persoon die er zijn diensten op aanbiedt. Daar ben ik trots op.’

Guilty pleasure

‘Ik kan erg genieten van muziek uit de jaren negentig en ik vind een karaokebar hartstikke leuk. Daar leef ik me op een vrijdagavond nog wel eens uit.’