Twinkle | Digital Commerce

Opmars naar feestdagen: winkelstraat lonkt, bezorgkosten mogen hoger

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

In de feestdagenperiode wijkt het winkelgedrag van Nederlandse consumenten af ten opzichte van de rest van het jaar, in diverse opzichten; zo accepteren ze in die periode een bijna verdubbeld bedrag aan bezorgkosten en zoeken ze vaker fysieke winkels op.

Dat meldt Deloitte na ' December-onderzoek' in tien Europese landen onder 8.154 shoppers, waarvan 879 uit Nederland. Daaruit blijkt dat Nederlanders het meest positief denken over de huidige economische situatie en voornemens zijn dit jaar tot drie procent meer uit te geven aan de feestdagen.

Nostalgie in de winkelstraat

De extra centen gaan voornamelijk naar speciaalzaken en traditionele lokale winkels, volgens Deloitte. Nederlanders blijken nostalgisch: ze hechten driemaal zoveel waarde aan de kerstsfeer in fysieke winkels dan andere Europeanen. Dat verklaart tevens de toenemende populariteit van de winkelstraat in de decemberdagen; in ons land gaan consumenten het liefst naar fysieke winkels voor cadeau-inspiratie, aldus de onderzoekers. Drie kwart van hen koopt er ook daadwerkelijk.

Online: bezorgkosten hoger

Toch winkelt ook de helft van de ondervraagde consumenten daarnaast alsnog online. Daarbij accepteren kopers een hoger bezorgtarief dan buiten de feestdagenperiode, met het oog op een snelle levertijd: gemiddeld betaalt de Nederlander 7 euro bezorgkosten, terwijl dat bedrag de rest van het jaar op 4 euro uitkomt. Daarbij gaat het vooral om het jongere publiek: van de consumenten die tussen de 18 en 34 jaar oud zijn, is 75 procent bereid een hoger bezorgtarief dan anders te betalen, tegenover 32 procent van de 55-plussers.