Twinkle | Digital Commerce

'Eén op vijf Nederlanders koopt op Black Friday'

2017-11-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

Achttien procent van de Nederlandse consumenten is van plan dit jaar een aankoop te doen tijdens Black Friday. Van hen is een derde voornemens zijn geld voornamelijk online te besteden; iets meer dan de helft gaat zowel online als fysieke winkels af, vooral bij bol.com en MediaMarkt.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1032 Nederlanders. Vooral millenials lijken enthousiast over de uit de Verenigde Staten overgewaaide feestdag: 84 procent van hen zegt bekend te zijn met het fenomeen, terwijl dat percentage bij 65-plussers op slechts 42 procent ligt. 

Bovenkleding, schoenen en parfum vormen de top-drie artikelen die op de meeste Black Friday-verlanglijstjes staan. 

Grootste groeier

Dit jaar valt Black Friday op 24 november, Cyber Monday op 27 november. In de Verenigde Staten betekent de vrijdag na Thanksgiving een nationale koopjesjacht. De meest recente editie in de VS leverde met een groei van 21,6 procent een omzet van 3,34 miljard dollar op. Tegenhanger Cyber Monday bleef daarbij groeitechnisch nog in de schaduw met een stijging van 10,2 procent, maar bleek in absolute waarde uiteindelijk toch groter, gezien de totaalomzet van 3,39 miljard dollar.

Nederland

In ons land grijpen retailers de datum aan als aftrap van het feestdagenseizoen. Een rondje langs de top-20 e-tailers uit de Twinkle100 leerde afgelopen jaar dat Black Friday ook hier aan populariteit wint: bijna de helft van hen organiseerde activiteiten rondom de feestdag. Bovendien trekken, volgens Motivaction, Nederlandse retailers de Black Friday-acties vaak ook over het weekend heen, terwijl in de Verenigde Staten de focus op de vrijdag in kwestie ligt.