Twinkle | Digital Commerce

Groeistrategie Takeaway.com nog verlieslatend

2017-08-04
24521379
  • [nieuws]
  • 1:13

Takeaway.com heeft zijn verlies in het eerste halfjaar van 2017 nagenoeg verdubbeld, van 11,5 miljoen naar 21,8 miljoen euro. De rode cijfers zijn het resultaat van de growth hacking-strategie waarmee de maaltijdbezorger in de diverse landen waaruit zijn afzetmarkt bestaat, de positie van marktleider wil veroveren.

Het halfjaarrapport onthult daarnaast dat de grootste omzetgroei in Duitsland plaatsvindt; daar zijn de verdiensten met 63 procent gestegen, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De oosterburen bestellen duurdere maaltijden, gezien de groei van het aantal Duitse orders met 44 procent. In Nederland noteerde Takeaway.com 31 procent meer orders, tegenover 35 procent omzetgroei.

Investeringen

'We geloven stellig dat alleen marktleiderschap op grote schaal in diverse maaltijdbezorgmarkten hoge en houdbare winstcijfers oplevert', verklaart directeur Jitse Groen in een persbericht. 'Ons netto verlies voor deze periode is het resultaat van de aanzienlijke investeringen die we hebben gestoken in onze organisatie en in marketing.'

Stijgende lijnen

In de eerste zes maanden van 2017 sloten zestien procent meer restaurants zich aan bij het online platform; het aantal actieve consumenten groeide met 35 procent. De bestellers brachten opgeteld 31.984.000 orders binnen, een toename van 43 procent. De totaalomzet steeg naar 77.360.000 euro, 53 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Marktleider

Onder meer de groei van het aantal Duitse orders is goed nieuws voor Takeaway.com, dat zijn marktleiderspositie bij de oosterburen wil vasthouden en verstevigen. In september vorig jaar ging het bedrijf naar de beurs.