Als iedereen alleen nog maar op internet winkelt, verbetert de luchtkwaliteit en daalt het aantal verkeersslachtoffers, berekent KPMG. Ondanks de aanwezige risico's op veiligheidsgebied die online winkelen met zich meebrengt, zou de maatschappij volgens het accountantskantoor diverse - financiële - voordelen ervaren wanneer meer Nederlanders dat doen.
'Als we uitgaan van het feit dat Nederlanders 127 miljoen pakketten per jaar aanschaffen, dan kan jaarlijks 14,5 miljoen euro aan schade door verkeersongevallen worden voorkomen door alle pakketten thuis te laten bezorgen', schetst Jan-Paul van Term, partner bij het bureau.
Luchtkwaliteit
CO2-uitstoot in Nederland zou, volgens KPMG, met 450.000 kilogram per jaar verminderen; dat bespaart ons land 40.000 euro op jaarbasis, rekent het bureau voor. 'Dat bedrag zou veel hoger kunnen zijn als alle bewegingen naar de fysieke winkel met de auto zouden plaatsvinden en pakketbezorgers minder vaak voor een dichte deur zouden staan.' De Topsector Logistiek constateerde in maart dit jaar dat de CO2-uitstoot door e-commerce 'wel meevalt'.
Investeer in online criminaliteitsbestrijding
Het geschetste scenario kent zeker ook nadelen, erkent KPMG. Uit een eigen analyse constateert het accountantskantoor dat consumenten die op internet winkelen, tien keer zoveel kans lopen slachtoffer te worden van diefstal of fraude in vergelijking met de gang naar fysieke winkels. 'Dat is opvallend, want als we de online veiligheid met 25 procent zouden verbeteren, zou dit de consument bijna € 40 miljoen schade per jaar schelen.'
Tijdbesparing
Consumenten zouden ook meer tijd overhouden dankzij e-commerce, volgens het onderzoek. 'Door de gecentraliseerde aanpak kost een pakket bezorgen gemiddeld 2,74 minuten. Voor een aankoop in de fysieke winkel is een consument 13,63 minuten kwijt. Online shoppen is dus voor wat betreft de aflevertijd per pakket vier keer zo efficiënt.'
Lees ook: 'Duurzame stadsbezorging: indien de wil er is ...' (11-11-'16)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
KPMG: 'Maatschappelijke baten online winkelen zijn groot'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.