Twinkle | Digital Commerce

Jimte Jepma (Beate Uhse): ‘Omnichannel draait elk jaar kwartslag’

2017-08-18
42802407
  • [interview]
  • 2:43

Jimte Jepma is een digital native. Hij begon tijdens zijn studie met een vriend een eigen full service internetbureau. Vervolgens stapte hij over naar klantzijde, waar hij de business-, de technische en de marketingkant leerde kennen.

Sinds 2008 richt hij zich volledig op e-commerce. Na functies bij Kodak Gallery, Noppies en Coolcat is hij sinds maart director e-commerce bij Beate Uhse.

 

Naam: Jimte Jepma
Functie: director e-commerce Beate Uhse
Leeftijd: 46

 

Inspiratie

‘Inspiratie voor mijn werk krijg ik vooral door over het vak te praten met collega’s en peers bij andere bedrijven. Daarnaast volg ik Twinkle en Emerce, chiefmartec.com, ShoppingTomorrow, TechCrunch enThefutureofcommerce.com. Verder haal ik inspiratie uit het bezoeken van grote retail en e-commerce events. Een paar jaar geleden was ik met een groep van Shopping2020-vakgenoten een week in Silicon Valley, waar we rondgekeken hebben bij onder meer Facebook, Google en Apple. Dat was hartstikke interessant. En verder ben ik altijd nieuwsgierig naar hoe andere organisaties hun omnichannel service richting de klant verbeteren.’

Omnichannel

‘Het leuke aan dit vakgebied is dat het constant in beweging is. Mijn uitgangspunt is dat het speelveld binnen omnichannel elk jaar een kwartslag draait. Als je nu richting doel rent, loop je als je niet oplet binnen een jaar het veld af en heb je geen kans om te scoren. Het is noodzaak om constant bij te blijven in alle ontwikkelingen, zowel qua klantwens als qua technische mogelijkheden. Veel traditionele wholesale- en retailorganisaties lopen in manier van denken achter op de pure players. Het is voor hen een uitdaging om een denkslag te maken en die te vertalen naar acties waarbij de juiste balans tussen operatie en innovatie key is. Bovendien moeten in de digitale transformatie ook de bestaande afdelingen uit de organisatie worden meegenomen in de nieuwe manier van denken en werken. Dat is in de praktijk nog vaak onderbelicht.’

Shoppen

‘Ik shop vrijwel alles online. Hoewel … kleding koop ik nog wel eens offline, maat en pasvorm is toch lastig in te schatten. Verder heb ik een tijdje geleden een racefiets gekocht. De zoektocht daarnaar begint online, maar als je zo’n grote investering gaat doen, wil je het product toch zien en aanraken, en wil je advies van de verkoper. Oh ja, en boodschappen doe ik ook offline. Dat vind ik toch net gemakkelijker en sneller, om zelf even de supermarkt in te lopen.’

Vrije tijd

‘Ik probeer twee keer per week te sporten; één keer in de sportschool en één keer een tocht op mijn racefiets. Ik houd van lange afstanden. Ik heb vroeger de Elfstedentocht een aantal keer gesurft. Ik ben opgegroeid bij het water en besmet geraakt met het Elfstedenvirus, voor mij een combinatie van prestatie, conditie, beleving en je hoofd leegmaken. Sporten als zeilen, windsurfen en golfen vind ik leuk, maar kosten me inmiddels te veel tijd. Wel schaats ik ’s winters; bovenaan mijn bucketlist staat dan ook de Elfstedentocht, als-ie nog eens komt. In de zomervakantie zoek ik zon, water en strand op. Ik heb een gezin met kinderen van 5 en 7 jaar, zij zeilen ook.’

Motto

‘Mijn motto is: challenge is the status quo. De wereld verandert snel. Ik vind dat je niet moet stilzitten – dat kan ik dan ook niet. Je moet elke dag nadenken over wat er nodig is om de volgende stap in de goede richting te kunnen zetten.’

Lees ook:
Beate Uhse verkoopt Christine Le Duc (15-8-2017)