Twinkle | Digital Commerce

Hollands platform laat Nederlandse webshops verkopen via JD.com

2017-08-18
1090613
  • [nieuws]
  • 1:07

Met 'Holland for China' is een nieuw online platform beschikbaar waarop Nederlandse mkb'ers hun waar kunnen slijten aan Chinese consumenten. Oprichter Bart IJlst sloot het portaal begin deze maand aan bij de webomgeving van Chinese internetreus JD.com.

Op het platform worden uitsluitend Nederlandse producten aangeboden. 'Holland for China' verzorgt het volledige fulfilment voor aangesloten retailers en distribueert vanaf een eigen opslagmagazijn in Hong Kong. Inmiddels verkopen acht Nederlandse bedrijven via het platform.

Kwaliteit uit Holland

'Dit aantal zal in de komende tijd snel oplopen', verwacht IJlst. Volgens de ondernemer staat de naam 'Holland' in China voor kwaliteit. 'Producten uit Nederland profiteren daarnaast van een grote interesse van de Chinese consument voor Europa.' In maart trok een e-handelsmissie uit Nederland en België naar JD.com-concurrent Alibaba: via diens platform deden Nederlandse bedrijven goede zaken tijdens onder meer Singles Day, waaruit ook de interesse van Chinezen voor westerse producten sprak. 

Valkuilen

IJlst constateerde dat bij veel Nederlandse ondernemers angst bestaat voor valkuilen. De voorwaarden voor het mogen verkopen bij grote aanbieders zouden streng zijn, de kosten hoog; ook bij het regelen van import, opslag en distributie zouden bedrijven op problemen stuiten.

Lees ook: 'China biedt ook kleinere Nederlandse webshops kansen’ (14-03-'17)