Twinkle | Digital Commerce

Zalando komt met ledenmodel

2017-11-11
48932753
  • 1:35

In navolging van onder andere Amazon, Walmart, de Bijenkorf en bol.com introduceert Zalando een abonnement op premium services voor webshoppers: Zalando Zet, heet het loyaliteitsprogramma, dat vandaag wordt gepresenteerd. Kosten: 19 euro per jaar.

De presentatie gaat gepaard met een update over Zalando’s halfjaarprestaties . In het afgelopen, tweede kwartaal boekte het bedrijf een omzet van tussen de 1.091 en 1.109 miljoen euro (definitieve cijfers volgen). Dat is meer dan de 980 miljoen euro in het eerste kwartaal, maar de groei ligt wel een stuk lager: tussen de 19 en 21 procent, versus de uiteindelijk gerapporteerde 23,1 procent in het eerste kwartaal.

Beter rendement

Zalando koppelt de afzwakkende groei aan een beter rendement, althans uitgedrukt in EBIT: de operationele winst kwam uit tussen de 80 en 86 miljoen euro, wat neerkomt op een marge tussen de 7,3 en 7,8 procent. Ter vergelijking: in Q1 bedroeg de operationele winst ruim 20 miljoen euro (2,1 procent marge).

Zalando blijft de toch al snel groeiende online modemarkt ‘outperformen’, laat medetopman Ruben Ritter vandaag optekenen. ‘Onze investeringen, bijvoorbeeld in onze fulfimentfaciliteiten en de lancering van ledenprogramma Zalando, zijn de hoekstenen voor onze toekomstige groei.’

Zalando Zet

Voor 19 euro per jaar – na een gratis proefperiode van drie maanden – kunnen Zalando-klanten onbeperkt gebruik maken van een aantal premium diensten, waaronder snellere verzending, same day delivery en pick-up van retouren on demand. Overigens is Zalando Haalt Op in ons land nog altijd gratis ter introductie (‘normaal € 4,95’). Als andere voordelen van Zalando Zet worden persoonlijk stijladvies en vroege toegang tot uitverkopen genoemd.

Zalando Zet is op dit moment alleen nog in vier grote Duitse steden beschikbaar: Berlijn, Leipzig, Frankfurt en Hannover, én alleen op uitnodiging. Een verdere uitrol, ook internationaal, ligt in de rede (interview).

Lees ook:
*
Fulfilment by Zalando nu ook voor Nederlandse shops (19 juni 2017)
*
Platformstrategie: buigen of barsten (15 mei 2017)
*
Zalando: winkelstraten grote steden (1 mei 2017)