Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van Tandenborstel.com

2017-07-05
1402788
  • [case]
  • 3:38

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: Tandenborstel.com.

Kunt u kort vertellen over de online geschiedenis van Tandenborstel.com?
‘Tandenborstel.com is ruim tien jaar geleden als prijsvechter in de markt gekomen om de concurrentie aan te gaan met de grote jongens’, vertelt eigenaar Willem-Jan Boeijen. ‘Destijds hebben we daarmee een aardig marktaandeel verworven. Door het assortiment te beperken tot enkel elektrische tandenborstels, zijn we als vanzelf in een nichemarkt gerold. Inmiddels zijn we hierdoor zoveel te weten gekomen over onze klanten en producten, dat we persoonlijk advies kunnen geven op het gebied van hun mondverzorging.’ De webshop is begonnen op het platform van Mijnwebwinkel; later sloeg het bedrijf de eigen vleugels uit. ‘Na een aantal jaren hebben we de stoute schoenen aangetrokken en een cms laten bouwen. Aan dit brouwsel hebben we jarenlang met veel passie gewerkt tot het een volwaardige webshop werd.’

Waarom een nieuwe website?
‘Wij zien onze oude website als een gebit dat na een lange dag een flinke poetsbeurt nodig had’, aldus Boeijen. Inmiddels heeft die poetsbeurt plaatsgevonden en is de webshop in het nieuw gestoken. ‘Na zeven jaar was het oude cms toch echt toe aan vernieuwing. Zelfs een zoekfunctie ontbrak nog steeds, waardoor onze shop niet kon matchen met de mogelijkheden die wij wilden benutten. En toch kregen we van onze klanten vaak complimenten over de gebruiksvriendelijkheid. Uiteindelijk hebben we diverse systemen vergeleken en besloten een nieuwe site met CS-Cart te gaan ontwikkelen.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
‘We hebben alles op de schop gegooid, zowel het ontwerp en de huisstijl, als de functionaliteiten. We hebben gekeken naar de input vanuit e-commerce oogpunt, en gelet op uitbreidingsmogelijkheden. Doordat de website nu wit is, staan de producten en teksten centraal. Deze staan ook precies goed uitgelijnd, waardoor de site veel meer overzicht biedt.’ Het vernieuwde Tandenborstel.com bevat een zoekfunctie, waarmee bezoekers types tandenborstels kunnen opzoeken. Klanten kunnen bijvoorbeeld ook een zoekterm als ‘gevoelige tanden’ intypen, waarna alle producten die daarop van toepassing zijn, verschijnen. Filteren op merk, prijs en poetstechniek kan door middel van nieuwe selectieopties. Ook kent de website nu de mogelijkheid van een klantprofiel, waarin consumenten hun bestellingen en facturen terug kunnen vinden en met één klik op de knop herhaalbestellingen kunnen plaatsen. Tenslotte kan er tegenwoordig live gechat worden met de medewerkers van Tandenborstel.com. ‘We zijn ervan overtuigd dat we veel kunnen leren van onze klanten. De live-chat is niet alleen een onderdeel van onze klantenservice, maar ook een leer- en verbetermiddel.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
‘Marketingtechnisch verwachten we de webshop nu veel beter in te kunnen zetten. Het geeft ons onder andere meer inzicht in onze klanten. Daarmee willen we gaan focussen op remarketing, retargeting en daarbij het uitbreiden van de e-mailmarketing. Omdat de functionaliteiten van de nieuwe shop veel verschillen van het oude exemplaar, verwachten we het komende jaar zeker ook een hoger conversiepercentage.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
‘Tandenborstel.com is gedeeltelijk extern ontwikkeld, maar grotendeels hebben we het binnenshuis aangepakt. Het is soms lastig om andere partijen de belangen van “jouw kindje” te laten behartigen. Dit leidt vaak tot teleurstellingen omdat je zelf nu eenmaal weet wat het beste converteert.’

Is het geplande budget overschreden?
‘Nee. Door de korte lijnen en duidelijke communicatie is vooraf een realistisch beeld geschetst van de kosten. Met een uitgebreid vooronderzoek is het budget hierop aangepast. Maar we zijn uiteraard nog niet klaar met de ontwikkelingen, dit is slechts de eerste versie. Er staan alweer tal van nieuwe aanpassingen op het programma.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘We zijn een weg ingeslagen waarbij we de bestemming voorlopig niet zullen bereiken. Soms frustreert het en wil je sneller bepaalde zaken op orde stellen. Dan is het niet handig om afhankelijk te zijn van externe partijen. Daarnaast dachten we dat al bij de eerste oplevering alles perfect moest zijn. Dit is niet realistisch en door details liep de live-gang snel vertraging op. Ook vind ik het teleurstellend dat er weinig mensen blijken te zijn die echt kaas hebben gegeten van e-commerce. De commerciële benadering is echt het belangrijkst, maar wordt te vaak als bijzaak beschouwd. Een shop kan nog zo mooi zijn, als hij niet converteert heb je er niets aan.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘Ons specialisme uitbouwen, waarbij we alles wat je maar kunt bedenken op het gebied van mondverzorging gaan verkopen. En hierbij willen we zowel voordelig zijn als persoonlijk advies verzorgen voor onze - veelal vaste - klanten.’