Twinkle | Digital Commerce

‘Spar heeft grootste dekking in online boodschappen’

2017-05-22
25051409
  • [nieuws]
  • 1:15

Van alle grote supermarktbedrijven heeft Spar de meeste dekking in ons land voor zijn online boodschappenservice. De franchiseformule bezorgt in 73 procent van de Nederlandse ‘gebieden’, Albert Heijn volgt met 51 procent.

Dat melden de initiatiefnemers van de app Hiiper op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf vergelijkt de digitale prijzen van boodschappen bij tien verschillende supermarktketens.

Top-6
De top zes in de grootste dekking bestaat naast Spar en Albert Heijn uit Coop (41 procent), Plus (38 procent), Jumbo (30 procent) en Deen (15 procent). Hiiper omschrijft hier de dekking in de vorm van Nederlandse ‘gebieden’, niet in het percentage huishoudens. Dekamarkt, Vomar, Picnic (dat geen partner is van Hiiper), Boni en Hoogvliet zouden minder dan 10 procent van ons land voorzien van online bestelde boodschappen.

Zeven of acht digitale supers
Volgens het onderzoek zijn momenteel nog 46.160 Nederlandse huishoudens niet gekoppeld aan het digitale bestelkanaal van genoemde supermarktbedrijven voor hun boodschappen. Een derde daarvan bevindt zich in Friesland. ‘Inwoners van Utrecht, Apeldoorn, Bennekom en Sassenheim kunnen kiezen uit zeven supermarkten’, aldus Hiiper. Een aantal buurten in Almere spannen de kroon met de keuze voor acht online supers. 63 procent van de Nederlandse plaatsen heeft de keuze uit meer dan drie supermarktbedrijven.’

Op 27 juni vindt de eerste editie van Food & E-commerce plaats, een event van Twinkle en Distrifood. Sprekers van onder andere Coca-Cola, Picnic, HvA en Albert Heijn Online betreden het podium.