Twinkle | Digital Commerce

Retourplaza: ‘Samenwerking in retouren essentieel’

2017-05-22
340191
  • [nieuws]
  • 1:15

Retourplaza wijst, naast het doorverkopen van retouren via het eigen platform, zijn retailpartners ook op welke producten op welke momenten en in welke status het meest worden geretourneerd door consumenten. ‘Wij willen uiteindelijk onze partners in het hele retourproces kunnen optimaliseren.’

Dat zegt directeur Jan Minnee, die een keynote presentatie verzorgt tijdens Logistiek & E-commerce op 15 juni. Retourplaza sloot onlangs een samenwerking met één van de grootste online retailers van ons land (niet nader te benoemen) voor het doorverkopen van zijn retouren. Zo wordt voorkomen dat producten ongebruikt blijven staan en/of worden vernietigd.

Samenwerking in retouren
Minnee gelooft sterk in de samenwerking tussen zijn bedrijf en retailers in de optimalisatie van het retourproces. Het onlangs verkozen Jong Logistiek Talent levert met Retourplaza bijvoorbeeld retourdata aan klanten, ‘die deze kunnen gebruiken voor de inkoop- en verkoopstroom’, vertelt hij aan Twinkle.

Plaza-model
Retourplaza mag onder andere Otto en Art&Craft tot zijn partners rekenen. Naast het doorverkopen van retouren voor partners kreeg het bedrijf steeds meer verzoeken van retailers om de teruggekomen artikelen zelf een ‘tweede kans’ te bieden vanuit het eigen magazijn. Minnee: ‘Inmiddels worden testen uitgevoerd met het Plaza-model waarbij de retour het warehouse van de retailer desgewenst niet hoeft te verlaten maar direct kan worden aangeboden.’

Logistiek & E-commerce staat dit jaar in het teken van retouren: margekiller of marketingtool? Bekijk hier het gehele programma, waarin ook wehkamp, BuyBay en de Hogeschool van Amsterdam een plek hebben.