Twinkle | Digital Commerce

PostNL haalt 34 procent van omzet uit e-commerce

2017-05-22
19201080
  • [nieuws]
  • 1:01

PostNL zag zijn omzet uit ‘e-commerce’ in het eerste kwartaal van dit jaar groeien tot 34 procent. Dat is drie procentpunten meer dan begin 2016. De opbrengst uit pakketbezorging representeert nu 29 procent van de totale 870 miljoen euro.

Dat meldt PostNL in een vandaag gepubliceerd rapport. Pakketbezorging leverde het bedrijf in het eerste kwartaal 249 miljoen euro op, terwijl postlevering nog steeds de grootste aandeelhouder (52 procent) is met 450 miljoen euro.

Volume
Pakketbezorging wint ook in volume langzaam terrein op post met respectievelijk 15 procent (onderliggende) groei en 9,6 procent krimp in de eerste drie maanden van dit jaar.

Focus op food
PostNL maakt in zijn rapport geen duidelijke melding van wat het bedrijf onder ‘e-commerce omzet’ schaart. ‘We zetten de transformatie van onze organisatie naar een logistiek bedrijf voor e-commerce verder door’, laat ceo Herna Verhagen optekenen. ‘Zo werken we onder meer aan het verder vergroten van onze footprint op het gebied van foodbezorging. Onze ambitie is om de aanbieder van e-food logistieke diensten te worden in de Benelux.’