Twinkle | Digital Commerce

IDeal dominant in e-commerce Nederland

2017-10-05
180101
  • 2:34

IDeal is met afstand de meest gebruikte online betaalmethode in Nederland. Op mobiele apparaten blijft het gebruik van iDeal achter, blijkt uit de eerste editie van de eCommerce Payment Monitor.

 
De eCommerce Payment Monitor biedt inzicht in het gebruik van online betaalmethoden in Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd door GfK in samenwerking met belangenvereniging Thuiswinkel.org en Currence, merkeigenaar van onder andere iDeal.

Steekproef
Webshoppers werd gevraagd naar hun afrekengedrag: ‘We meten het gebruik van online betaalmethoden ieder kwartaal in het kader van de Thuiswinkel Markt Monitor, waarvoor we een steekproef houden onder 7.500 mensen’, legt GfK’s Gino Thuij uit aan Twinkle. ‘Omdat wij dit nog niet eerder zo hebben gedaan waag ik me niet aan vergelijkingen met het betaalgedrag in voorgaande jaren.’

82.279.800 transacties
Uit het onderzoek blijkt dat iDeal veruit de meest gebruikte online betaalmethode is in ons land, met 53 procent van de transacties in de eerste helft van dit jaar. In die periode werd in totaal 82.279.800 keer afgerekend met iDeal, becijferde Twinkle eerder. Hieronder ziet u (de groei van) het maandelijkse transactievolume van afgelopen januari tot en met afgelopen juni:

IDeal en de rest
Waar iDeal tekent voor ruim de helft van de transacties, is het op één na populairste online betaalmiddel, de creditcard, goed voor slechts ongeveer één op de 8 online transacties (12 procent). De acceptgiro volgt met 8 procent, de machtiging met 6 procent en de overschrijving met 5 procent:

Creditcard dominant op smartphones
Op mobiele devices wordt duidelijk anders afgerekend, blijkt uit het onderzoek. Zowel op de tablet als de smartphone wordt relatief vaak betaald met de creditcard. Op de smartphone is dit zelfs de meest gebruikte betaalwijze, goed voor 28 procent van de transacties. IDeal scoort hier 24 procent. Nota bene: PayPal valt onder 'overig', dat een vrij groot aandeel heeft.

 
Creditcard dominant in vliegtickets
In de eCommerce Payment Monitor wordt niet alleen onderscheid gemaakt naar devices, ook naar branches. De creditcard blijkt met een aandeel van 39 procent (versus 37 procent voor iDeal) het meest gebruikte betaalmiddel in de categorie ‘losse vliegtickets en accommodaties’. Machtigingen zijn dominant bij online afgesloten verzekeringen. De acceptgiro blijkt bovengemiddeld populair in de categorieën kleding (26 procent) en schoenen & personal lifestyle (14 procent).

Bonbedragen per device
Gemiddeld wordt er per transactie 123 euro uitgegeven, becijferde GfK. Het gemiddelde is omlaag getrokken door tablets en smartphones, waarvan de bonbedragen gemiddeld respectievelijk op 84 en 44 euro liggen. Volgens GfK werd in de eerste helft van dit jaar nog maar 1 procent van alle online transacties op een bestelzuil en/of tablet in de winkel gedaan. Het gemiddelde bonbedrag ligt daar met 148 euro wel hoog.


Bonbedragen per betaalmiddel
Volgens GfK lag het gemiddelde bonbedrag van een iDeal-betaling op 110 euro in de eerste zes maanden van dit jaar, lager dan het genoemde gemiddelde van 123 euro. Met overschrijvingen (278 euro), machtigingen (266 euro) en creditcardbetalingen (138 euro) was gemiddeld meer geld gemoeid.
 
De eCommerce Payment Monitor zal voortaan ieder half jaar verschijnen.
 
NB:
  • In het komende nummer van Twinkle, dat later deze week verschijnt, vindt u een uitgebreid artikel over de beschikbaarheid van iDeal.
  • Voor in de agenda: op 3 maart 2015 vindt het Online Betaal Congres plaats in Houten.