De webshops van de Global Fashion Group (GFG), onderdeel van Rocket Internet, lukt het maar niet om zwarte cijfers te noteren. Vorig jaar wist alleen Namshi operationele winst te boeken, het EBITDA van de totale groep kwam uit op een verlies van 127 miljoen euro.
De netto-omzet van de GFG steeg in 2016 met 26 procent tot zo’n 1 miljard euro. 42,4 procent van deze omzet was brutowinst. Bij alle merken - Dafiti (Zuid-Amerika), Lamoda (Rusland & CIS), Namshi (Midden-Oosten), The Iconic (Australië en Nieuw-Zeeland) en Zalora (Zuidoost-Azië en Australië) - steeg de omzet met dubbele cijfers, maar bleef het EBITDA, Namshi uitgezonderd, in de min.
Jabong en Zalora
Oorspronkelijk was ook Jabong onderdeel van de groep, maar dat werd vorig jaar zomer verkocht aan Flipkart in India. Zalora schudde vorig jaar rond deze tijd de Vietnamese en Thaise markt van zich af.
Kostenpost voor Rocket
De GFG is een behoorlijke kostenpost voor Rocket Internet, dat in de eerste helft van 2016 al 383 miljoen euro afschreef op zijn fashiontak. Dit zorgde mede voor een verlies van 617 miljoen euro voor de incubator in de eerste zes maanden. De jaarcijfers van Rocket Internet worden later deze maand bekendgemaakt.
Heeft iemand al bijgehouden hoeveel verlies RI in zijn bestaan al heeft geleden?
Is er ergens een lijstje met winstgevende bedrijven? Iemand?