Twinkle | Digital Commerce

Confy: een persoonlijk aflevernetwerk

2017-05-27
180101
  • 1:38

Confy biedt een oplossing voor de last mile: de start-up faciliteert een persoonlijk aflevernetwerk voor webshoppers. Shared economy en beter voor het milieu, claimt de organisatie.


Tekst: Danielle Scheffer

‘Als je samen pakketjes ontvangt, ben je altijd thuis’, is de slogan van Confy. Deze app verbindt bewoners met bezorgers. Binnen Confy creëren consumenten een persoonlijk netwerk met buurtbewoners. Daarin geven ze (zo nodig realtime) aan wanneer ze al dan niet pakjes kunnen ontvangen, en weet de bezorger op welke adressen hij pakketjes kan afleveren.

Dat scheelt tijd, logistieke kosten en uitlaatgassen, is verkeersveiliger en bevordert de sociale contacten in de wijk, aldus Confy’s medeoprichter en eigenaar Hans Willemse. ‘Wij willen niks toevoegen aan de planeet. We willen alleen gebruikmaken van wat er al is. Via de app laten we mensen met elkaar samenwerken om praktische dagelijkse problemen op te lossen; in dit geval het thuis ontvangen van online bestellingen.’

Verbinden
Het innovatieve van de app zit hem niet in de technologie, maar in de achterliggende propositie: mensen met elkaar verbinden. De meeste initiatieven rond de last mile zijn volgens Willemse gericht op vaste alternatieve adressen en steeds nauwkeuriger plannen, of ze voegen infrastructuur toe in de vorm van andere vervoermiddelen of lockers, of ze werken maar voor één bezorgdienst of voor één webshop. ‘Confy echter gebruikt de dynamiek in het netwerk en past de levering realtime aan op beschikbaarheid van ontvangers’, zegt Willemse. Zijn uitdaging is om nu het aantal deelnemers te laten groeien om zo ook de waarde van het netwerk te vergroten.

Uitbreiding
De app werkt op dit moment met behulp van de gemeente Utrecht en GreenDeal Zes als pilot in de wijk Wittevrouwen. Marketinginspanningen zijn dan ook nog lokaal gericht met onder meer flyers, billboards, socialmediacampagnes, winacties en green graffiti. Uitbreiding van het werkgebied staat op stapel. Daarnaast staat er als nieuwe functie gepland om alle track-and-trace informatie die de consument nu los krijgt, bij elkaar in de app te zetten.












Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2017.