Twinkle | Digital Commerce

Amazon opent ophaalpunten voor boodschappen

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:07

Amazon test een nieuw boodschappenconcept in thuisstad Seattle: ophaalpunten waar klanten vooraf bestelde boodschappen zelf kunnen ophalen in een tijdslot naar keuze. AmazonFresh Pickup, zoals de dienst heet, biedt klanten ook verswaren.

Medewerkers van Amazon leggen momenteel de laatste hand aan de twee locaties waar het bedrijf de afhaalpunten vestigt. Klanten kunnen ervoor kiezen hun bestelling al na een kwartier op te pikken. Alleen Prime-leden kunnen bestellen en met de auto ophalen bij AmazonFresh Pickup. Amazon werkt al langer aan de opening van fysieke supermarkten met ophaalmogelijkheden en wil daar op grote schaal mee uitpakken.

AmazonFresh
Amazon exploiteert al jaren zijn boodschappenbezorgdienst AmazonFresh, koppelde die in 2015 aan een abonnement en breidt de dienst uit; vanaf deze maand is de service in Duitsland beschikbaar. Veel aanbieders van boodschappen stuiten op logistieke uitdagingen van het thuisbezorgen van verswaren; daarom ontwikkelen meer bedrijven een pick-up model voor boodschappen. Walmart werkt bijvoorbeeld al met diverse same day afhaalmogelijkheden.

Amazon Go
De optie om van tevoren te bestellen maakt AmazonFresh Pickup anders dan Amazon Go, de fysieke, kassaloze supermarkt waar klanten met hun smartphone betalen. Gisteren maakte de e-retailer bekend de langverwachte opening ervan uit te stellen wegens capaciteitsproblemen: er kunnen niet meer dan twintig klanten tegelijk winkelen in de kassaloze supermarkt.