Twinkle | Digital Commerce

Amazon koppelt AmazonFresh aan een abonnement

2017-11-11
180101
  • 1:17

Amazon koppelt een abonnement aan zijn boodschappendienst AmazonFresh. Voor 299 dollar per jaar krijgen leden exclusieve toegang tot de websuper en hun boodschappen - boven de 50 dollar - gratis thuisbezorgd.

Het nieuwe abonnement, beschikbaar in Seattle, New York en Philadelphia, moet het leveren van online bestelde boodschappen rendabel maken voor Amazon. Het bedrijf onderzoekt al jaren hoe het AmazonFresh (gelanceerd in 2007) verder kan uitrollen, zonder veel geld te verliezen.

Alle voordelen
Prime Fresh, zoals de dienst heet, is een upgrade van het Prime-abonnement van 99 dollar per jaar, schrijft GeekWire. Voor 299 dollar maken leden gebruik van alle Prime-voordelen, inclusief gratis geleverde boodschappen boven de 50 dollar. De eerste dertig dagen is het lidmaatschap kosteloos, zo staat in een bericht van Amazon aan gebruikers.

Geen toegang meer
Een saillant detail is dat AmazonFresh voor (huidige) gebruikers in genoemde steden niet meer beschikbaar is zonder een abonnement. Dit nieuws stuitte op veel verzet op Twitter: ‘So all of a sudden I need to pay $300 per year to use Amazon Fresh? That's a bit rich’, zo luidt één van de tweets over het onderwerp.

Concurrentie
Amazon’s nieuwe dienst concurreert onder andere met Google Express (gratis bezorgen voor 95 dollar per jaar), Instacart (99 dollar per jaar) en met zichzelf. Prime verstuurt namelijk ook een aantal boodschappen gratis naar klanten. Voor 200 dollar meer heeft de consument echter wel toegang tot een veel uitgebreider aanbod van voedingsproducten.

Lees ook:
Amazon laat particulieren bezorgen (29-9-2015)