Twinkle | Digital Commerce

‘Internet gegroeid tot grootste winkelcentrum van Nederland’

2017-05-28
24831397
  • [nieuws]
  • 1:16

Webwinkels vormen nu het ‘grootste winkelcentrum van Nederland’. De shops realiseren samen de meeste omzet van alle winkelgebieden in ons land én het internet bevat veel meer winkels dan welk winkelcentrum dan ook.

Dat is één van de conclusies uit het Koopstromen Onderzoek Randstad 2016 (pdf), een onderzoek in opdracht van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Inwoners van de Randstad besteedden vorig jaar 11,9 procent van hun productuitgaven online, in totaal 5,2 miljard euro.

Dagelijks versus niet-dagelijks
Volgens het onderzoek is er nog steeds een groot verschil tussen het aantal digitale bestedingen aan niet-dagelijkse (21,6 procent) en dagelijkse producten (1,6 procent). Wel maakten beide groepen ten opzichte van 2011 een enigszins gelijke groei door, van respectievelijk 91 procent en 86 procent.

Eén op één
Het onderzoek noemt het een prestatie dat de fysieke filialen in winkelgebieden nog zoveel omzet weten te genereren. ‘Tegenover elke niet-dagelijkse winkel in de Randstad staat nagenoeg één Nederlandse niet-dagelijkse pure webwinkel die je zo vanaf de bank kunt “betreden”. Buitenlandse webwinkels als Amazon, Alibaba en LightInTheBox daargelaten’, meldt het rapport.

Amersfoort piekt door Picnic
De online piek voor dagelijkse producten (boodschappen) ligt in de gemeente Amersfoort. Daar is de sterkste groei tussen 2011 en 2016 te meten. Consumenten in die plaats besteedden 3,4 procent van hun uitgaven aan dagelijkse producten online, ten opzichte van 0,7 procent in 2011. Het onderzoek denkt dat deze sterke groei te danken is aan de komst van Picnic.