Negentien internationale webshops, waaronder Amazon, Zalando en H&M, ontvingen een boete van het de Franse mededingingsautoriteit DGCCRF omdat zij misleidende reclamecampagnes zouden voeren. In totaal eist het overheidsorgaan 2,4 miljoen euro van de webwinkels.
De boete is een straf voor het kunstmatig opvoeren van verkoopprijzen, om die vervolgens tegen de originele verkoopprijs aan te bieden als een koopje tegen een mooie korting. Veel e-commerce bedrijven maken zich daaraan schuldig, constateert de mededingingsautoriteit. Naast 'schijnkoopjes' drijven ook ticketsites, met name in de luchtvaartindustrie, verkoopprijzen behoorlijk op met tarieven die bij het bevestigen van een betaling ineens veel hoger zijn, melden meerdere Franse media.
Rechtszaak
DGCCRF controleerde, naast fysieke verkooppunten, meer dan 11.000 websites en stelde maar liefst 15.000 dossiers op. Momenteel lopen ook onderzoeken naar vente-privee.com en showroomprive.com. Amazon, Zalando en de Franse dameskledingshop Le Comptoir des Cotonniers kozen eieren voor hun geld en betaalden. H&M weigert echter te betalen, evenals GrosBill, Darel en Netquattro. Tegen hen spant DGCCRF een rechtszaak aan.
Herroepingsrecht
Ook het niet of niet correct opvolgen van het herroepingsrecht was de overheidsorganisatie een doorn in het oog. Haar Nederlandse equivalent ACM voert in ons land actie tegen schending van de terugbetaalregels, maar toonde onlangs eerder beboete kleinere webshops coulance.
Misschien let ik niet goed genoeg op, maar dit zou vaker mogen gebeuren.
Ook fysieke winkels doen dit heel vaak en ik ben vast niet de enige die dit echt niet vind kunnen