Goede voornemens horen bij een nieuw jaar, maar sneuvelen vaak al gauw. Hoogste tijd dus om een meetbaar doel te stellen. In dit artikel vijf tips om met Google Analytcs komend jaar je data nog betrouwbaarder te maken en beter zicht te krijgen op je daadwerkelijke prestaties en kansen.
Tekst: Erik Altink
Betere resultaten met Google Analytics inzichten
Als je één doel hebt voor 2017, laat het dan zijn dat je eindelijk eens gaat werken met betrouwbare data. Je werkt al met Google Analytics en je weet wel dat de data nooit helemaal 100 procent de waarheid is van wat er op je website gebeurt. Toch kun je er wel een heleboel aan doen om deze data zo betrouwbaar mogelijk te maken. Hieronder een aantal punten die jou in 2017 helpen om tot een zo groot mogelijke betrouwbaarheid te komen.
Implementeer Google Tag Manager
Eigenlijk verwacht ik dat je dit al gedaan hebt. Is dit toch niet het geval? Dan is het nu de hoogste tijd om de overstap te maken naar een Tag Management systeem. Google Tag Manager is hier een prima oplossing voor. Met een tag management systeem zorg je voor een centraal beheer van de tags op je website, zonder dat je webbouwer moeilijke dingen moet doen om de codes op de juiste pagina’s te krijgen.
Heb je al wel eerder Google Tag Manager geïmplementeerd? Controleer dan wel even of je code nog aan de laatste standaard voldoet. Eind 2016 heeft Google de implementatie iets aangepast waardoor de metingen nog beter moeten verlopen. Twijfel je? Kijk dan even naar de documentatie van Google Tag Manager en doe de check.
Stap over naar Universal Analytics!
Nog zoiets dat je waarschijnlijk / hopelijk al lang geleden hebt gedaan: de overstap naar Universal Analytics. Google heeft in Google Analytics zelf alle accounts al gemigreerd, maar nog altijd zijn er websites met de oude trackingcode op de pagina’s. Zorg ook dat de code vervangen is op de website. Zo profiteer je van alle updates aan de code en verbeterde inzichten.
Scherp je Analytics-doelen aan
Nadat je hebt nagelopen dat de code ook daadwerkelijk op (alle pagina’s van) de website staat, duiken we in Google Analytics zelf. Staan alle doelen goed? Werken ze nog en meten ze ook resultaten? Haal hier de bezem doorheen en zorg dat je kijkt naar doelen die ook echt relevant zijn.
Creëer overzicht in herkomst bezoekers en bestemming budget
Google Analytics verdeelt het verkeer dat op je website komt automatisch in verschillende kanalen. Zo zie je eenvoudig wat 'organisch bezoek' is, waar je AdWords-uitgaven heen gaan en wat je berichten op Facebook opleveren. Heb je ook een kanaal ‘Other’? Dan heb je een probleem. Als Google niet weet waar een bezoeker vandaan komt, wordt deze in het kanaal Direct geplaatst. In het kanaal Other staan echter bezoekers waar Google door een fout niets mee kan.
Vaak gaat hier iets mis met het doorgeven van de bron of het medium. Denk aan bezoekers die vanaf een advertentie op Facebook komen, maar geen social media verkeer zijn. Gelukkig los je dit eenvoudig op en zie je weer goed waar je budget heen gaat én waar je bezoekers vandaan komen. Hiervoor moet je met UTM taggen aan de slag. Voorzie elke URL die je ergens plaatst van een stukje code waardoor Google Analytics weet aan welk kanaal deze bezoeker moet worden toegewezen. Gebruik hiervoor de Campaign URL Builder van Google zelf.
Enkele tips:
- Facebookadvertenties zijn geen social media-verkeer;
- Denk ook aan het meten van klikken op bijvoorbeeld Google My Business;
- Niet elke nieuwsbrief als medium “Nieuwsbrief” noemen.
Vergeet je soft conversies niet te meten
Omzet meten doe je natuurlijk al en met de vorige vier stappen krijgen deze metingen ook meer betekenis. Maar met alleen omzet laat je nog een flinke berg data onbenut. Maak daarom in 2017 ook de gebeurtenissen op je website meetbaar. Zo meet je ook zogenaamde ‘soft conversies’ op je site, zoals nieuwsbriefinschrijvingen, downloads van whitepapers, bekeken video’s en mensen die je adres opzoeken. Dit levert geen directe harde euro’s op, maar draagt uiteindelijk vaak wel bij aan je omzet.
Breng daarom in kaart welke gebeurtenissen op je website bijdragen aan een connectie met je bezoeker. Meet deze gebeurtenissen vervolgens in Google Analytics en neem ze mee in je rapportages. Het laten stijgen van je nieuwsbriefinschrijvingen kan bijvoorbeeld bijdragen aan de groei van klanten die zich voor langere tijd aan je binden. Handig dus om te weten en zo extra in te zetten op het verhogen van de inschrijvingen op je nieuwsbrief.
Geen idee wat je zou moeten meten of is het lastig in te stellen? Laat dan een Analytics specialist meekijken en de metingen voor je inrichten.
Ga voor een succesvol en meetbaar 2017
Wil jij dit jaar meer uit je Analytics en dus ook je online resultaten halen? Dan zijn deze vijf punten een mooie start om deze ambitie in gang te zetten en meer inzicht in je eigen prestaties te geven. Heb je deze punten op orde? Dan kun je verder gaan met zaken als Enhanced Ecommerce, het verbeteren van je rapportages en conversieoptimalisatie. Mogelijk is het interessant om je attributiemodel eens tegen het licht te houden en daar aan te sleutelen?
Erik Altink is CRO-expert bij Tribal.
Wat raad jij aan, Google Analytics ook in de tag manager of apart implementeren?
Hallo Hans. Ik raad aan om Google Analytics via een Tag Management systeem te implementeren. Er vindt een stukje optimalisatie plaats en het beheer wordt eenvoudiger.
Dank, ga ik eens naar kijken!