Twinkle | Digital Commerce

TopVintage: 'Branding is heilig'

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

Als iets heilig is bij TopVintage, webwinkel in retro damesmode, is dat branding. Ceo Patrick Mans vertelde vanmorgen op de Webwinkel Vakdagen hoe ver het bedrijf daar in gaat. 'Zo willen wij geen standaardfoto's met modellen voor een witte achtergrond. We hebben eigen fotomodellen die we laten invliegen vanuit de hele wereld. En we hebben vier fulltime fotografen in dienst, een eigen studio en zoeken altijd de mooiste locaties.'

Tekst: Jaap van Sandijk

Dat kost weliswaar meer geld, maar de nadruk op branding is voor de webwinkel een belangrijke pilaar onder het succes. Negen jaar geleden begonnen op Marktplaats is TopVintage inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met tachtig medewerkers die actief is in honderd landen.

Community voor vrouwen
Omdat retrojurken niet uitsluitend bij TopVintage te koop zijn, positioneert de webwinkel zich als een community voor vrouwen. 'Als je echt succesvol wil zijn, moet je over ingrediënten beschikken die verder gaan dan verkoop', zei Mans. 'Community building en lifestyle content zijn voor ons belangrijke middelen. Het heeft voor ons veel klanten tot ambassadeur gemaakt. We krijgen zelfs kerstkaarten van klanten.'

Denktank
De ceo ging kort in op de groei in de VS. Daar is TopVintage een hit op Instagram. '26 procent van onze volgers komt uit de VS, terwijl we daar op het gebied van marketing niet actief waren.' Omdat TopVintage het niet zag zitten om de groeistrategie in de VS te laten ontwikkelen door uitsluitend jonge consultants, zette het samen met de Universiteit van Tilburg en de Maastricht School of Management een denktank op, waarin het oude pad (retail) samen gaat met het nieuwe (e-commerce). 'Onze eigen developers en marketeers worden gevoed uit die denktank', lichtte de ceo toe. Op die manier zijn bottlenecks als logistiek, hoge verzendkosten en retouren voor een groot deel opgelost. 'We hebben nu een verzendtijd van vier tot zeven dagen naar de VS. Dat is goed als je bedenkt dat een pakje van New York naar LA er ook twee dagen over doet.'

TopVintage gaat de Amerikaanse concurrentie te lijf met online marketing. Goed getargete Facebookcampagnes zijn daarbij belangrijk, aldus Mans. 'Na een campagne zagen we een verdubbeling in het sitebezoek.'