Birchbox, dat pionierde met een subscription service voor cosmetica, zit na een jaar vol ontslaggolven weer in de lift. Medeoprichter Katia Beauchamp vindt de notie dat een abonnementsmodel ‘niet duurzaam’ is, onterecht.
Birchbox was bij zijn oprichting zeven jaar geleden een gat in de Amerikaanse markt. Maar door toenemende concurrentie van copycats en grote cosmeticabedrijven als Sephora liepen de resultaten terug. Twee grote ontslagrondes waren vorig jaar daarvan het gevolg.
Groeigeld
Nieuw groeigeld in augustus moest Birchbox weer in het zadel helpen, zodat het winstloze bedrijf zwarte cijfers kon gaan schrijven. Momenteel is nog steeds 80 procent van alle cosmetica van Birchbox bestemd voor zijn abonnement, laat Beauchamp weten aan Retail Dive. Leden betalen 10 dollar per maand voor vijf luxeproducten.
Misvatting
Beauchamp zegt veel kritiek te hebben gekregen op haar subscription commerce model. Volgens haar heerst de algemene opvatting dat een abonnementsmodel niet duurzaam is en nooit winstgevend zal worden. ‘Dat is de grootste misvatting’, zegt zij. ‘In elke branche zijn er bedrijven die succesvol zijn of kopje onder gaan. En het is altijd moeilijk om iets succesvol te houden als het niet je core business is.’ Hiermee doelt zij op de multichannel weg die Birchbox in 2015 is ingeslagen; het bedrijf heeft inmiddels een keten van winkels in de VS.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ceo Birchbox: ‘Subscription commerce is duurzaam businessmodel’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.