Twinkle | Digital Commerce

Birchbox: van subscription commerce naar winkelketen

2017-11-08
180101
  • 1:12

Birchbox, dat een abonnement voor cosmetica biedt, wil het komende jaar zijn fysieke aanwezigheid uitbreiden. Daartoe nam het onder andere een topman van grote concurrent Sephora aan. ‘We kunnen niet in één kanaal blijven.’

Birchbox verdient vooral aan abonnementsgelden. Abonnees betalen maandelijks 10 dollar voor een doosje met cosmeticasamples. De gesamplede producten zijn ook op normaal formaat te bestellen, maar daar komt nog maar 30 procent van Birchbox’ omzet vandaan.

Winkelketen
Het vijf jaar oude bedrijf opende afgelopen zomer een eerste permanente winkel in de New Yorkse wijk Soho. Nu wil Birchbox dit uitbreiden tot een ‘keten van stenen vestigingen’, schrijft de New York Business Journal.

Ruimte in management
Hayley Barna, medeoprichter van Birchbox, doet een stap terug als co-ceo om nieuwe executives als Philippe Pinatel (twintig jaar in hoge posities bij Sephora) en Ben Fay (ex-Apple) een plek te geven naast oprichtster Katia Beauchamp. Het plan is om volgend jaar in elk geval twee nieuwe winkels te openen, één daarvan wordt een Birchbox Man.

Kopen en testen
Bezoekers van de eerste fysieke Birchbox-winkel kunnen een paar duizend producten van een paar honderd verschillende merken kopen en, uiteraard, testen. Op een speciale ‘Build Your Own Birchbox’ (BYOB)-afdeling kunnen ze naar eigen inzicht een doosje met samples vullen voor 15 dollar. Ook zullen er live demonstraties over bijvoorbeeld haarstyling en opmaaktips worden gegeven.