Alibaba ziet in big data en technologie een oplossing voor het probleem van namaakartikelen die op internet doorverhandeld worden. De Chinese e-retailer bundelt de krachten met diverse partijen in de online strijd tegen vervalsing.
Alibaba rekent onder meer Louis Vuitton, Samsung, Mars, Swarovski en Huawei tot zijn nieuwe partners in de nieuwe formatie, die Big Data Anti-Counterfeiting Alliance gedoopt is. ‘The most powerful weapon against counterfeiting today is data and analytics, and the only way we can win this war is to unite,’ klinkt het strijdlustig bij de e-retailer.
Data-integratie
Door middel van technologie, deels gebaseerd op big data, scant Alibaba zijn productbestand op diverse platforms en pikt er verdachte firma’s en producten uit. Alibaba wil deze technologieën in de nieuwe alliantie delen met zijn partners, zodat ook zij via data-integratie vervalsers kunnen opsporen, blokkeren en vervolgen.
Tik op vingers
Sinds de Amerikaanse USTR Alibaba recentelijk op zijn zwarte lijst plaatste omdat er veel nepwaar verhandeld zou worden, zit de vervalsingskwestie de Chinese e-commerce reus niet lekker. De zwarte lijst kost het bedrijf veel internationale klanten, terwijl Alibaba zich juist op partijen in het westen probeert te richten. Ook eBay en Amazon verweren zich kranig tegen nepartikelen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba richt anti-vervalsingbrigade op
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.