123inkt, dat online goedkope alternatieven voor inktpatronen aanbiedt, heeft een rechtszaak verloren die Samsung tegen de webwinkel aanspande. De juridische strijd om nagevulde Samsung-toners eindigde in een rectificatie en terugroepactie door 123inkt.
Negen types van de Samsung-toners die 123inkt vulde met eigen inkt, moeten op rechterlijk bevel worden teruggehaald bij consumenten. De inktwebshop reageerde op de oproep met het aanbieden van een gratis Brother kleurenlaserprinter aan iedere consument die de gevulde Samsung-toners vóór 1 februari terugstuurt.
HP
Het is voor 123inkt niet de eerste confrontatie over octrooirecht. Zo raakte de inktverkoper in september in conflict met printerfabrikant HP, dat een update in zijn printers had doorgevoerd waardoor consumenten alleen nog met originele HP-inkt konden printen. Nadat 123inkt een stichting oprichtte waar consumenten hun klacht tegen HP konden indienen, zodat juridische stappen tegen het bedrijf gemaakt konden worden, draaide HP de update terug.
123inkt delft onderspit in rechtszaak tegen Samsung
2016-12-12T11:31:00
2017-05-27
180101
Wellicht mooie toevoeging op dit nieuwsitem: http://www.123inkt.nl/page/samsung_2.html
123inkt roept dus op om niet alleen de Samsung Toner terug te sturen, maar de gehele samsung printer. Een erg ludieke actie!
Denk dat elke consument het beu is dat zulke multinationals elke keer in juridisch gevecht zijn, de consument is daarbij de dupe. Hij betaalt immers uiteindelijk de rekening.
Of het nu gaat om een huismerk cartridge of om een patent op een knopje. Laten partijen hun geld niet steken in rechtzaken, maar in producten die de consument echt meerwaarde bieden.
Business modellen die uit gaan van exclusiviteit en gedwongen klanten binden zijn naar mijn idee niet meer van deze tijd.