Bol.com heeft niet de wens om de transacties van zijn klanten in te zien als de nieuwe Europese betaalregels (PSD2) ingaan. Directeur Daniel Ropers noemt de ontwikkeling ‘gevaarlijk’, ondanks dat de richtlijn voor meer personalisatie in de customer journey kan zorgen.
De Payment Service Directive 2 (PSD2) – een herziene versie van de betaalrichtlijn uit 2007 - maakt het voor webwinkels vanaf 1 januari 2018 gemakkelijker om de consument aan de hand van zijn gedane transacties persoonlijker te bedienen. Heeft een webshop eenmaal toestemming van de consument om zijn rekeningen in te zien, dan zijn banken straks verplicht om die te openbaren.
Stapje te ver
Ropers vindt de nieuwe richtlijn een stapje te ver gaan: ‘Ik denk dat een ontwikkeling dat je – voor een klein stukje meer gemak in je leven – je bereid bent om al je data ter beschikking te stellen aan een handjevol partijen in de wereld een gevaarlijke ontwikkeling is’, zegt hij tegen BNR. ‘Wij hebben zo ongelooflijk veel mogelijkheden om te kunnen verbeteren, dat we eigenlijk alles af laten vallen van onze prioriteitenlijst waar niet écht de klant een voordeel heeft, dat hij ook begrijpt en dat we makkelijk kunnen uitleggen.’
Voorbeeld in personalisatie
Bol.com is op het gebied van personalisatie een voorbeeld voor zijn supermarktzusters Albert Heijn en Delhaize, zo liet de holding Ahold Delhaize vorige week weten. De pure player gebruikt 1,3 miljoen gigabyte aan data om zijn klanten productaanbevelingen te doen.
Schrijver en geinterviewde suggereren ten onrechte dat PSD2 bedoeld is om consumentengegevens in de handen van webwinkels te krijgen. Dit is uitdrukkelijk niet het geval.
PSD2 moet er voor zorgen dat er een 'level playing field' komt voor banken en Fintech spelers, die aan een aantal strenge regels moeten voldoen. Met natuurlijk als doel dat er meer wordt geinnoveerd. Als je dit als Europa niet faciliteert, dan zijn het straks niet de Europese, maar de Amerikaanse Fintech startups die hier de dienst uit gaan maken. Doodzonde zou dat zijn.
Dus het is absoluut niet zo dat elk webwinkeltje zomaar even je data kan gaan opvragen.
Bol.com weet dit heus wel, dus de vraag is waarom ze zich op deze nogal populistische manier uitlaten over PSD2. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de sterke band van Bol met de bancaire lobby, die altijd al fel tegen elke vorm van innovatie is. Enkele jaren geleden hebben ze bijvoorbeeld ook een succesvolle lobby tegen SOFORT gevoerd, waardoor dit veilige en uitstekend werkende systeem in Nederland nooit een succes is geworden: https://www.internetkassa.nu/directebanking-onveilig/