Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: ‘Rekeningen klant blijven privé met nieuwe betaalregels’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

Bol.com heeft niet de wens om de transacties van zijn klanten in te zien als de nieuwe Europese betaalregels (PSD2) ingaan. Directeur Daniel Ropers noemt de ontwikkeling ‘gevaarlijk’, ondanks dat de richtlijn voor meer personalisatie in de customer journey kan zorgen.

De Payment Service Directive 2 (PSD2) – een herziene versie van de betaalrichtlijn uit 2007 -  maakt het voor webwinkels vanaf 1 januari 2018 gemakkelijker om de consument aan de hand van zijn gedane transacties persoonlijker te bedienen. Heeft een webshop eenmaal toestemming van de consument om zijn rekeningen in te zien, dan zijn banken straks verplicht om die te openbaren.

Stapje te ver
Ropers vindt de nieuwe richtlijn een stapje te ver gaan: ‘Ik denk dat een ontwikkeling dat je – voor een klein stukje meer gemak in je leven – je bereid bent om al je data ter beschikking te stellen aan een handjevol partijen in de wereld een gevaarlijke ontwikkeling is’, zegt hij tegen BNR. ‘Wij hebben zo ongelooflijk veel mogelijkheden om te kunnen verbeteren, dat we eigenlijk alles af laten vallen van onze prioriteitenlijst waar niet écht de klant een voordeel heeft, dat hij ook begrijpt en dat we makkelijk kunnen uitleggen.’

Voorbeeld in personalisatie
Bol.com is op het gebied van personalisatie een voorbeeld voor zijn supermarktzusters Albert Heijn en Delhaize, zo liet de holding Ahold Delhaize vorige week weten. De pure player gebruikt 1,3 miljoen gigabyte aan data om zijn klanten productaanbevelingen te doen.