Met Drop Dedicated Delivery en confy dienen zich twee startups aan met oplossingen voor de last mile. Drop fungeert als tussenstation; koeriers bezorgen de pakjes wanneer de klant wil. Confy faciliteert een persoonlijk aflevernetwerk voor webshoppers.
Drop Dedicated Delivery (kortweg Drop) werd geboren uit ergernis, vertelt oprichter Karine Bakker aan de collega’s van MarketingTribune: pakjes worden vaak bezorgd als de koper niet thuis is. Om dat te voorkomen kan de webshopper Drop als alternatief adres opgeven. Koeriers brengen de binnengekomen pakjes (desgewenst van meerdere webshops tegelijk) langs op een tijdstip naar keuze, met een bandbreedte van een kwartier. Meerkosten voor de klant: minimaal 3,95 euro.
Parcify
Drop laat zich vergelijken met het Belgische Parcify. Ook deze startup komt langs op de gewenste tijd, met als unique selling point dat pakjes niet op adressen maar aan personen worden afgeleverd; als de shopper niet thuis is, maar wel daarbij in de buurt, komt de bezorger naar hem toe. On demand delivery, noemt het bedrijf dat zelf. Parcify maakt zich klaar voor de start in Amsterdam, de enige stad waar Drop momenteel pakjes rondrijdt. Oprichter annex fietskoerier Bakker wil het concept ook uitrollen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Confy
In delen van laatstgenoemde stad draait momenteel een pilot van confy. Deze startup brengt ‘netwerkdenken naar straatniveau’, via een mobiele aplicatie. Webshoppers kunnen de ontvangst van pakjes als het ware delegeren aan aangewezen derden. Vindt de bezorger een webshoppers niet thuis, dan kan hij bij de leden van dit netwerk terecht. ‘Zo kan de bezorger efficiënter zijn werk doen en dus sneller zijn ronde kan maken’, laat Jeffrey Kooy weten aan Twinkle. ‘Uiteindelijk betekent dit minder uitlaatgassen en meer verkeersveiligheid in de buurt.’ Ook zou confy bezorgstress wegnemen bij shoppers.
Pilot
Confy (video) draait met behulp van de gemeente Utrecht een pilot in Wittevrouwen en Voordorp, de app moet vervolgens ook voor inwoners van andere wijken in de Domstad beschikbaar komen, verdere uitbreiding volgt daarna.
Lees ook: Duurzame stadsbezorging: indien de wil er is ... (11 november 2016)
Ik vind het beide initiatieven heel erg goed gedacht; out of the box en echt gekeken naar waar de bottlenecks zitten in de huidige bezorging (ontvanger niet thuis en relatief weinig webwinkels die dag/tijdvak levering aanbieden). Toch ben ik bang dat biden het niet gaan redden vanwege te lage volumes. De makrt is momenteel erg versnipperd met vele start-ups die allemaal proberen een oplossing te bedenken voor de bezorgproblematiek. De tijd zal leren welke oplossing door de consument wordt omarmd.
Twee is een goed idee, lijkt mij. Idee 1 is echter dramatisch slecht en ondoordacht. Die houden er binnen een jaar mee op.