Twinkle | Digital Commerce

Meer dan helft omzetgroei Alibaba

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:05

Het derde kwartaal van dit jaar zag Alibaba zijn omzet met 55 procent toenemen. De Chinese e-commerce gigant beleeft, nog voor het laatste kwartaal met Singles Day als grote klapper, een uitstekend jaar.

De teller staat inmiddels op 34,292 miljard yuan, ofwel 5,14 miljard dollar. Vooral de peiler digitale media en entertainment maakte een imposante groei van 302 procent door en leverde 3,608 miljoen yuan op. De cloud computing-tak groeide met 130 procent; het aantal betalende klanten die gebruikmaken van Alibaba's cloud verdubbelde naar 651.000.

Internationale markt
In de kwartaalcijfers is terug te zien dat Alibaba gewaardeerd wordt op de internationale markt. De omzet uit internationale retail bedroeg in 2015 nog 2 procent van de totaalomzet met 481 miljoen yuan; op driekwart van 2016 noteert Alibaba al een stijging van 178 procent naar 1338 miljoen yuan. Het tij lijkt gekeerd: eerder daalde het aandeel van internationale retail juist.

Winstdaling
De mate waarin de omzet dit jaar gegroeid is, wordt echter overtroffen door de daling die de netto winst laat zien. Alibaba leverde ten opzichte van 2015 maar liefst 69 procent winst in. Deze terugval hangt samen met de herwaardering van enkele bedrijfsonderdelen die Alibaba afgelopen jaar eenmalig veel geld opleverde.