Twinkle | Digital Commerce

Life: Renata Gvozden

2017-05-27
26781506
  • 2:40

Renata Gvozden is gefascineerd door het omnichannel speelveld waarin online en fysieke winkels elkaar beïnvloeden. Zij werkte tot eind 2015 als e-commerce manager van Aktiesport en Perry Sport bij USG, stapte toen over naar Unilever maar begon deze zomer weer in de retail bij leapp.

Tekst: Danielle Scheffer

---------------------------------------
Naam: Renata Gvozden
Functie: e-commerce manager leapp
Leeftijd: 30
---------------------------------------

Inspiratie
‘Er is niet specifiek één site die me altijd inspireert. Ik kijk voor leapp naar pure players, bijvoorbeeld Amazon; dat vind ik persoonlijk niet mooi, maar het werkt wel. En Coolblue, dat is zo gericht op de klant en service en dat werkt ook heel goed. Ik volg wel dagelijks de reguliere retail-en marketing-nieuwssites. Maar eigenlijk haal ik vooral inspiratie uit LinkedIn; mijn netwerk deelt daar allerlei interessante artikelen. Dat gaat een stuk sneller dan zelf alle sites bijhouden.’

‘Offline bezoek ik graag winkels. Met name in het buitenland, daar wordt veel meer dan hier geëxperimenteerd met andere typen winkels, meer merkbeleving en dergelijke. En events als Amsterdam eWeek vind ik relevant, met name de internationale sprekers.’

Branche
Ik vind de combinatie leuk van online en fysieke winkels. Ze beïnvloeden en versterken elkaar, ook al lijkt dat niet altijd zo. Het snelle schakelen in de online wereld spreekt me erg aan. Ik houd van commercie, het geeft een kick om meteen de resultaten te zien. Het is gaaf voor iedereen in het team, als je meteen na een aanpassing ziet dat de conversie verbetert.’

Ontwikkeling
‘We blijven steeds over dezelfde ontwikkelingen praten: omnichannel, customer journey, personalisatie, big data. De holy grail is nog steeds niet gevonden. Je merkt dat we vaak met zijn allen blijven praten over wat we blijven doen, maar dat we tegelijkertijd niet altijd weten hoe precies. Je hoort momenteel veel over virtual reality, maar daar zie ik voor e-commerce nog geen toegevoegde waarde in.’

Shoppen
‘Ik koop zowel online als offline. Online is makkelijk, maar ik vind het ook leuk om in de fysieke vestiging te kijken. Ik loop online wel een beetje aan tegen de bezorgtijden, daar zou ik wat meer flexibiliteit in willen. Ik heb namelijk een voorkeur voor kleinere webshops en die bieden meestal geen pick-up-points of enorm flexibele afleverservice. En ik wil niet altijd mijn buren belasten.’

‘Mijn boodschappen koop ik offline. Dat heeft te maken met de timing: ik beslis pas op het moment van aankoop wat ik precies wil. Bovendien koop ik ook mijn boodschappen graag bij kleine, lokale winkels.’

Reizen
‘In mijn vrije tijd ga ik het liefst met vrienden uit eten, of een drankje doen. Ik vind het heel belangrijk om naast alle drukte van een hectische baan ook te genieten van het leven. Daarom ga ik graag regelmatig een weekendje weg. Londen is dan mijn favoriete stad. En voor mijn vakantie kies ik steeds een nieuwe bestemming. Ik vind de combinatie leuk van nieuwe plekken ontdekken, uitrusten en actief zijn. Ik ben onlangs in Zuid-Afrika geweest, volgend jaar zou ik graag naar Nieuw Zeeland gaan.’

Trots
‘Ik ben trots op het feit dat we destijds bij USG met een klein team enorme stappen hebben gemaakt, dat we hebben laten zien wat online mogelijk is en hoe de totale organisatie hiervan profiteert. We hebben elk jaar de omzet boven target laten groeien. En dat ben ik van plan nu bij leapp ook te doen.’
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2016.