In China worden de meeste cross border aankopen gedaan, blijkt uit grootschalig onderzoek van Ipsos in opdracht van PayPal onder consumenten. Voor het eerst in drie jaar streeft China de VS daarin voorbij.
Ipsos ondervroeg namens PayPal meer dan 28.000 consumenten uit 32 landen. 21 procent van alle respondenten gaf aan in China te hebben gekocht in het afgelopen jaar. Dat zet de VS met 17 procent op een tweede plek. Als belangrijkste reden om over de grens te shoppen, noemt 67 procent van de ondervraagden een lagere prijs. Ook de beschikbaarheid van artikelen die niet in eigen land verkrijgbaar zijn, wordt door 65 procent genoemd.
Mobiel
Azië loopt voorop als het gaat om het doen van aankopen via mobiele apparaten. Wanneer cross border gekocht wordt, doet 37 procent van de consumenten dit mobiel, waarvan 68 procent een smartphone gebruikt. Onlangs bleek op Singles Day al de populariteit van de mobiel onder Chinezen. PayPal merkt op dat als dit internationaal een trend gaat worden, er nog veel kansen te behalen zijn in de westerse wereld: daar gebruikt momenteel namelijk minder dan 15 procent een smartphone voor cross border aankopen.
Vaker webwinkelen
De populariteit van online shoppen in China blijkt ook uit het feit dat 64 procent van de consumenten aangeeft het komende jaar meer te willen bestellen op internet. Als sterkste motivatie hierbij wordt het gemak van online winkelen genoemd. Uit navraag van PayPal bleek dat vervoerskosten en levertijd daarin een belangrijke rol spelen: doordat ondervraagden verwachten dat levertijden steeds korter worden en vervoerskosten steeds lager, wordt hun enthousiasme voor de e-commerce groter.
Kleding
Cross border aankopen worden verreweg het meest in de sector kleding gedaan, met een aandeel van 46 procent. Bijna een derde van de consumenten die over de grens koopt, bestelt een technisch apparaat, gevolgd door reis- en vervoersproducten (25 procent).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
PayPal: ‘China streeft VS voorbij in cross-border verkopen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.