Twinkle | Digital Commerce

AO: 23 procent omzetgroei en zwarte cijfers

2017-05-27
469264
  • [nieuws]
  • 1:44

AO World, sinds begin dit jaar actief in Nederland, kijkt terug op een goed halfjaar. De omzet nam met 22,9 procent toe tot 324,7 miljoen pond, ofwel 380 miljoen euro. Ook boekte de elektronicaverkoper weer winst.


Over zijn laatste volledige boekjaar (tot en met maart dit jaar) noteerde AO World nog een verlies van ruim 10 miljoen pond. ‘We are growing the business as fast as we can safely’, luidde de boodschap toen.

Internationale inkomsten
Over de periode van april tot en met september rapporteert (pdf) AO World vandaag een EBITDA van 1,5 miljoen pond. De winst wordt op de Britse thuismarkt geboekt; daarbuiten zijn de kosten vooralsnog behoorlijk veel hoger dan de baten. De internationale inkomsten ad 36,2 miljoen euro dragen omzettechnisch voor een kleine 10 procent bij.

Honderdduizend Nederlandse orders
Precieze cijfers over Nederland zijn niet bekendgemaakt. Wel maakt AO duidelijk dat er inmiddels ruim honderduizend lorders zijn uitgeleverd:

Ao.nl
Media Markt en Coolblue kregen er afgelopen februari een concurrent bij met de start van AO in Nederland. Op Ao.nl zijn artikelen in de categorieën wassen & drogen, vaatwassers, koelen & vriezen en koken & bakken te koop. De Britse pure player bezorgt gratis, doorgaans op de dag na bestelling. 'Customers love us', aldus AO over de Nederlandse markt. De Net Promotor Score schommelt hier rond de 90.

Groot nieuw magazijn
Tot begin dit jaar was AO buiten zijn thuismarkt alleen in Duitsland actief. Niet ver van onze grens, bij Keulen, verrees een groot nieuw magazijn van AO. Dat is inmiddels volledig in gebruik en bestemd voor Duitsland en ‘neighbouring countries’. Over verdere expansieplannen van de onderneming is vooralsnog niets bekend. In 2020 moet de omzet buiten de UK verzevenvoudigen richting de 250 miljoen euro. Dan moet internationaal ook winst worden geboekt.

Customer experience
AO, omzettechnisch al met al niet of nauwelijks groter dan Coolblue, koppelt naar eigen zeggen onverslaanbare prijzen aan enorme assortimenten en uitstekende service. Het houdt van bestelling tot aflevering de regie over de customer experience.
 
Lees ook: AO: ‘Bemoedigende start in Nederland’ (10 juni 2016)