Twinkle | Digital Commerce

AO start verkoop in Nederland

2017-05-27
180101
  • 1:40

Media Markt en Coolblue hebben er een concurrent bij met de start van AO in Nederland. Eerder dan verwacht is de Britse pure player begonnen met verkopen op Ao.nl. Het bedrijf bezorgt gratis, meestal op de dag na bestelling, maar er zijn behoorlijk wat uitzonderingen.

AO (Appliances Online) kondigde de start in ons land pas drie maanden geleden officieel aan. De Nederlandse online verkoopactiviteiten, die in het voorjaar zouden aanvangen, worden aangestuurd vanuit het Duitse Bergheim. Aan de Utrechtse Nijverheidsweg heeft AO een callcenter annex lokale hub geopend. Retouren komen daar ook terecht.

Assortiment
Bij de opening van Ao.nl zijn er artikelen in de categorieën wassen & drogen, vaatwassers, koelen en koken & bakken te koop. Mogelijk wordt het assortiment op termijn uitgebreid met kleinere huishoudelijke apparaten, televisies en audioapparatuur, die al wel te koop zijn op Ao.com in de UK.

Groot nieuw magazijn
Tot nog toe verkocht AO buiten zijn thuismarkt alleen in Duitsland online. Net over de grens bij Keulen verrijst een groot nieuw magazijn, dat in de eerste helft van volgend jaar open moet gaan. Het zal de bezorging in ons land allicht ten goede komen.

Witte vlekken
Op dit moment levert AO in veel Nederlandse postcodegebieden alleen op dinsdag, donderdag en zaterdag. In andere gebieden komen de groene bestelwagens alleen op maandag, woensdag en vrijdag voorrijden. Daarnaast is er een aantal witte vlekken op de kaart, waarin helemaal (nog) niet wordt bezorgd, zoals op de Wadden en in delen van Zeeland.

Customer experience
AO koppelt naar eigen zeggen onverslaanbare prijzen aan enorme assortimenten en uitstekende service. Het houdt van bestelling tot aflevering de regie over de customer experience (zie businessmodel). Het Britse bedrijf rapporteert Net Promotor Scores van boven de 80 punten.

Omzet
In de eerste helft van zijn boekjaar (tot en met september 2015) kwam AO’s totale omzet uit op 375 miljoen euro. Ter vergelijking: Coolblue, dat veel harder groeit, sloot het hele afgelopen jaar af met 555 miljoen euro.

Lees ook: Coolblue gaat zelf bezorgen (2 februari 2016)