Grote webwinkels gaan steeds meer de strijd aan met korte leveringstijden, ‘same day delivery’ is nu het adagium. Voor kleinere websites is dit vaak niet mogelijk, maar ook niet noodzakelijk.
Door: Cor Molenaar
Grote webwinkels strijden met elkaar en met de winkels om de gunst van klanten. Vaak is er sprake van een generiek aanbod, waarbij geen onderscheid gemaakt kan worden. Gemak, lagere prijzen en snelle leveringen kunnen dat onderscheid wel maken. Kleinere webwinkels hebben een specifiek aanbod, artikelen die je niet zo gauw vindt bij de grote aanbieders, en zijn daardoor niche spelers. Daarnaast blinken ze uit in services en communicatie: persoonlijk en snel. Dit zijn juist de wapens waardoor klanten kiezen voor deze webwinkels. Same day delivery voegt daar niet veel meer aan toe, een uniek assortiment is de kracht.
Grote webwinkels zoeken onderscheid
Grotere, generieke webshops gaan de concurrentie aan met winkels door het grote assortiment en de snelle, same day levering. Voorbeelden hiervan zijn Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Hierdoor wordt de concurrentie met bestaande winkels nog sterker (thuisbezorging op dezelfde dag), maar ook is dit een defensieve maatregel tegen de buitenlandse webwinkels als Amazon en Aliexpress. Hoe kunnen deze buitenlandse aanbieders snelle leveringen garanderen zonder lokale magazijnen?
Zoals je nu steeds vaker ziet in de binnensteden, is er sprake van een revival van kleine winkels met een ambitieuze ondernemer en een specifiek aanbod. Dit geldt niet alleen in de winkelstraat, maar ook online. Al die kleinere webwinkels concurrenten juist op persoonlijk contact en uniek aanbod. Het managen van verwachtingen is daarbij essentieel. Snelle levering is fijn, maar is niet doorslaggevend. Juist de concentratie op klantencontacten en het unieke aanbod geeft deze ‘winkels’ bestaansrecht.
Cor Molenaar is buitengewoon hoogleraar aan de Rotterdam School of Management (RSM) onderdeel van de Erasmus Universiteit.
"Kleinere webwinkels hebben een specifiek aanbod, artikelen die je niet zo gauw vindt bij de grote aanbieders, en zijn daardoor niche spelers."
In de ideale e-commerce wereld wellicht, maar de realiteit is dat veel kleine webshops een deel van het aanbod voeren dat grote spelers doen. Daarnaast breidt bijvoorbeeld bol.com aanbod alleen maar uit, om nog niet te spreken over Amazon.
Ook niche spelers zullen moeten blijven nadeken hoe zij zich kunnen onderscheiden (of de markt matchen) als het gaat om service, aanbod en leveropties.
Uitzonderingen zijn inderdaad unieke producten, maar die zullen steeds meer uniek worden tot er niet heel veel meer dan handgemaakte / geproduceerde items overblijven.
Helemaal mee eens. Niet elke webshop moet zich gek laten maken met Sameday Delivery, bestellen tot 24.00 en volgende dag geleverd etc.
Er wordt te veel naar de (grote) concurrenten webshops gekeken, die genoeg cash flow hebben om dit wel aan te bieden en volhouden, maar er komt een tijd dat...