Twinkle | Digital Commerce

Voorbereid de feestdagen in

2017-05-27
180101
  • 3:32

De feestdagen komen alweer heel dichtbij. De belangrijkste periode van het jaar, en ook een grote kans om volgend jaar meteen goed te starten. Als online retailer ben je - als het goed is - al even bezig met de voorbereidingen voor het feestseizoen. Wil je er een echt succes van maken, dan kijk je eerst naar de resultaten van 2015. Om je te helpen bij de voorbereiding, zijn hier zes trends voor de feestdagen van 2016.

Tekst: Peter van der Schaar

E-commerce breekt records
Laten we beginnen met een open deur. Er gaan weer records gebroken worden dit jaar. In Nederland werd in 2015 16 procent meer verkocht tijdens de feestdagen dan in 2016. In Amerika was dit 13,3 procent, ten opzichte van een stijging van slechts 1,8 procent bij de fysieke retail. Dit jaar zien we zowel gevestigde retailers als nieuwkomers grote stappen zetten op het gebied van food en online boodschappen. Grote kans dat die dit jaar gaan zorgen voor een nog grotere groei.

Het is dus zaak om voorbereid te zijn op de feestdagen en, met name op het gebied van distributie, ruim van te voren te zorgen voor voldoende bezetting. Zoals werd onlangs bekend dat de Amerikaanse retailer Target inmiddels al 7.500 vakantiekrachten heeft aangenomen voor werk in de distributiecentra van online verkoop tijdens de aankomende feestdagen!

Mensen bestellen steeds later
Uit onderzoek van eMarketer blijkt ook dat mensen steeds later bestellen. Doordat de levertijden en het vertrouwen in online retail verder toeneemt, worden de cadeaus alsmaar korter van te voren besteld. Het is dus zaak om de levertijden en voorraden tot op het laatste moment op orde te hebben. De retailer met de kortste levertijden heeft de grootste kans op verkopen.

Het is ook belangrijk om een ruim assortiment te hebben van producten die heel snel geleverd kunnen worden of geheel digitaal beschikbaar zijn. Cadeaukaarten of bonnen bijvoorbeeld zijn uitstekende producten voor de last-minute shopper.

Het shopseizoen eindigt steeds later
Uit onderzoek van tien miljoen orders van drieduizend bedrijven heeft Stitchlabs ontdekt dat het winkelseizoen steeds langer duurt. De belangrijkste oorzaken? Mensen brengen producten vaker terug, ruilen ze om en kiezen frequenter voor cadeaukaarten. De cadeaukaarten worden vervolgens vlak na de feestdagen ingewisseld en het geld van een teruggebracht cadeau wordt gebruikt voor iets nieuws. Het is dus zaak om niet alleen te werken aan de verkoop tijdens de feestdagen; met een goede campagne in de weken erna begin je het volgende jaar meteen succesvol.

Meer zoekmachines, meer sociale media
Uit onderzoek van Google en Internet Retailer blijkt dat de zoekmachines en sociale media tijdens de feestdagen een nog groter aandeel in de verkoop hebben dan normaal. Dit is ook te verklaren. Veel mensen hebben inmiddels bekende websites waar ze hun favoriete producten kunnen vinden. Als je zoekt naar een product voor een ander, dan kom je er wellicht niet uit bij je eerste keus. Je grijpt dan terug op de zoekmachine of sociale netwerken om de juiste sites met goede cadeaus te vinden.

Meer mobiel
Nog een bekende ontwikkeling: tijdens de feestdagen hebben online retailers veel meer mobiel verkeer. Zo had Amazon afgelopen feestdagen 60 procent mobiel verkeer en Walmart tijdens Thanksgiving zelfs 70 procent! Zelfs als mensen aan het winkelen zijn gebruiken ze massaal hun mobiel, bijvoorbeeld om alternatieve producten te vinden of te zoeken naar kortingscodes. Denk hierbij trouwens niet alleen aan je website, ook de e-mail die je naar je klanten stuurt moet uiteraard via mobiel goed te lezen zijn.

YouTube voor oriëntatie
Voor mij een onverwachte, maar uit onderzoek van Google blijkt dat steeds meer mensen zich via YouTube oriënteren voor producten op het gebied van kleding, woning en electronica. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat vloggers meer invloed krijgen op de aankopen van consumenten tijdens de feestdagen. Wil je eens experimenteren met online video? Dan zijn deze dagen wellicht een goede aanleiding om hier prioriteit aan te geven.

Succes
Kortom, de feestdagen komen rap dichterbij en waarschijnlijk ben je al druk bezig met de voorbereidingen. Naast de gebruikelijke zaken zoals inkoop, bezetting en voorraden, is het verstandig om goed te kijken naar de juiste online campagnes in de zoekmachines, op sociale media en op YouTube. En wil je van de feestdagen echt een succes maken? Zorg er dan voor dat je tot op het allerlaatste moment een cadeaukaart kunt bestellen en dat je die in de weken direct erna makkelijk kunt inwisselen.

Peter van der Schaar is oprichter en directeur van marketing- en technologiebedrijf Netwinst.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2016.