HelloFresh zou op zoek zijn naar een nieuwe eigenaar. Het bedrijf, dat vorig jaar rond deze tijd zijn aankomende beursgang afblies, presenteert zijn resultaten over de afgelopen jaren en de komende twee jaar aan mogelijke kopers.
De Franse nieuwssite Journal du Net concludeert dit aan de hand van een intern document van HelloFresh. In deze presentatie laat de startup uit de portefeuille van Rocket Internet zien wat hij waard is.
Omzetgroei per jaar
Zo is te lezen dat HelloFresh een steeds minder sterke omzetgroei verwacht voor de komende jaren, maar wel winst gaat boeken. Het bedrijf denkt in 2016 zo’n 700 miljoen euro omzet te noteren (+130 procent). In 2017 moet de teller op 1,3 miljard euro staan (+86 procent) en in 2018 op 1,8 miljard euro (+38 procent).
Marge per box
In de presentatie staat ook informatie over de brutomarge per doos. Daarin maakt HelloFresh onderscheidt tussen het Europese vasteland en ‘de rest van de wereld’. Bij een standaard box is de gemiddelde marge 14 procent in het eerste kwartaal van 2016.
Ebitda
Ook geeft HelloFresh een overzicht van de resultaten voor aftrek van overheadkosten (ebitda). Tot en met dit boekjaar zijn die nog negatief (-10 procent in 2016), maar in 2017 en 2018 moet Hellofresh uit de rode cijfers zijn met respectievelijk 5 procent en 15 procent.
Lees ook: Rocket Internet lijdt fors verlies (2-9-2016)
Gevalletje beter 1 vogel in de hand dan 10 in de (gebakken) lucht.
Als consumenten echt minder voedsel willen weggooien dan moet iedereen massaal stoppen met deze maaltijdboxen. Er zit gewoon weg teveel in dat in de kliko verdwijnt ( als het een beetje meezit de GFT bak )