Twinkle | Digital Commerce

Seo-update: wat heb je deze zomer gemist?

2017-05-27
180101
  • 3:36

Terug van een heerlijke en welverdiende vakantie ben je nu weer hard aan het werk. Welke grote ontwikkelingen op het gebied van seo heb je gemist? In dit artikel vind je een handig overzicht.

Tekst: Paul Verboven

Seo-ontwikkelingen op lokaal niveau
Local reviews

Eind augustus heeft Google de voorwaarden voor local reviews geüpdatet. Op Google’s beleidspagina was te vinden dat reviews alleen gegenereerd mochten worden door de eigen website en niet door third party websites. Dit zorgde voor nogal wat commotie, vooral over hoe deze koerswijziging geïnterpreteerd moest worden. Reviews van third parties worden namelijk als betrouwbaarder gezien dan reviews op eigen sites. Het zou dan ook onlogisch zijn om die reviews uit te sluiten. Later is deze opmerking echter verwijderd en lijkt het te gaan om een foutje van Google.

Grote local update
Heb je bij terugkomst je seo visibility gecheckt en zie je enorme stijgingen / dalingen in maps rond 20 augustus? Google heeft wereldwijd een grote local update uitgerold waarbij de kaarten binnen de Maps-resultaten wereldwijd flink geschud zijn. Bij ANWB Rijscholen zien we deze tendens ook. In onderstaande screenshot valt na 17 augustus de ranking op ‘rijschool’ weg.

Binnen de seo-wereld weet nog niemand precies wat er aan de hand is. Het lijkt erop dat Google nu nog beter kijkt naar de locatie van de zoeker. Op mobiel was dit voor Google al goed te bepalen, maar ook voor desktop lijken de resultaten veel nauwkeuriger. Dit komt trouwens gelijktijdig met de Google update voor AdWords waarbij ze aangeven advertenties nauwkeuriger te kunnen targeten. Hoe dit er in de SERP uitziet is in onderstaande screenshot te zien.

Wanneer met plaatsnaam wordt gezocht, wordt een overzicht van de hele plaats getoond. Wanneer je zoekt zonder plaatsnaam, wordt de locatie van de zoeker veel belangrijker. Het lijkt erop dat dit de grote verschuivingen veroorzaakt. Saillant detail; traffic vanuit local is bij deze klant gestegen met 150 procent. Wellicht dat de ctr van zoekers die écht in de buurt zitten zo hoog is dat dit een positief effect heeft op de totale traffic? Voorlopig is het in ieder geval nog te vroeg om je hele strategie aan te passen. Google is nog volop aan het testen binnen het maps pack en er is nog geen stabiliteit. Even afwachten dus.

Mobiele seo-ontwikkelingen
Mobielvriendelijk label

Het was al eerder aangekondigd, maar het is nu officieel. Op 31 augustus heeft Google afscheid genomen van het ‘mobielvriendelijk’-label. In november 2014 werden de labels in het leven geroepen en later werd het een officiële ranking factor. De reden om het na 15 maanden weer weg te halen is omdat 85 procent van de websites al mobielvriendelijk is en het dus eerder regel dan uitzondering is. Google heeft aangegeven dat mobielvriendelijkheid wel een rankingfactor blijft. Mocht je willen zien of je website mobielvriendelijk is, gebruik dan Google’s eigen tool.

Hinderlijke popup
Google heeft aangekondigd dat het vanaf januari 2017 mobiele websites die opdringerige popups tonen gaat straffen door lager te ranken. Dit doet Google, omdat vooral op kleinere mobiele schermen de uiteindelijke inhoud vaak achter een popup verdwijnt, wat slecht is voor de user experience (cookiemelding is hiervan uitgesloten). Zorg er dus voor dat je dit voor het einde van het jaar hebt opgelost als het voor jou van toepassing is.

Accelerated Mobile Pages (AMP)
Het lijkt erop dat Google serieus op AMP begint in te zetten. Zo heeft Google via het officiële AMP-blog bekend gemaakt dat het nu mogelijk is om A/B-tests uit te voeren op AMP’s. Een speciaal element geeft je de mogelijkheid om via een JSON-configuratie experimenten op te zetten. Ben je Google Search Console beheerder, dan is er een grote kans dat je rond 9 augustus melding hebt gehad over AMP. Google probeert het gebruik van AMP hiermee duidelijk te bevorderen. Daarnaast werd AMP eerder alleen geschikt geacht voor statische nieuwsberichten en blogs. Inmiddels heeft eBay als e-commerce partij echter meer dan 8 miljoen AMP's.

De aanname ontstaat steeds meer dat Google het AMP-project gaat uitrollen naar alle type websites. Een voorschot dat eBay nu dus alvast neemt en wat mij in ieder geval aan het denken zet. Een project dat, nu je tijd hebt bespaart door niet al het seo-nieuws te hoeven lezen, gemakkelijk kunt oppakken. Doe er dus je voordeel mee en zorg dat je er op tijd bij bent.

Tot zover de belangrijkste SEO-updates van afgelopen tijd. Tijd om ermee aan de slag te gaan en de ogen open te houden voor de nieuwe ontwikkelingen. Die staan namelijk vast alweer voor de deur. De online marketingbranche is tenslotte zelden saai!

Paul Verboven is seo-consultant bij Tribal Internet Marketing.