Twinkle | Digital Commerce

'Ik zou niet weten wat ik offline moet kopen'

2017-05-27
180101
  • 2:54

Kim Kleine Staarman houdt zich graag bezig met food; van voedingsmiddelen tot koken, eten en gezellig uit eten gaan. De laatste jaren heeft ze ook in haar carrière stappen gezet in deze branche.


Na marketingfuncties bij onder andere wehkamp en Hema werd ze marketing en e-commerce director bij La Place. Toen V&D omviel stapte ze over naar naar DekaMarkt, net als Dirk van den Broek onderdeel van Detailresult Groep.
 
Tekst: Danielle Scheffer
 
Naam: Kim Kleine Staarman
Functie: directeur marketing en e-commerce DekaMarkt & World of Food
Leeftijd: 37
 
Inspiratie

‘Voor supermarktinspiratie kijk ik graag naar Marksandspencer.com. Dat zet, anders dan de Nederlandse supermarkten, sterker in op verleiding. En een schoolvoorbeeld voor de online levensmiddelenmarkt is natuurlijk Tesco. Ze hebben pittige jaren gehad maar denken nu heel slim vanuit de klant; ze hebben meal planners, ze geven tips wat te doen met leftovers, je kunt zoeken op recept, quick & easy meals, noem het maar op. Alles om het de klant naar de zin te maken.

Privé vind ik Asos erg interessant. Dat zit het ‘m vooral in het feit dat ze ook hier de klant centraal stellen. Alles klopt: de content is slim ingestoken, er zijn lookbooks, ze hebben een marktplaats, marketingwise is het heel actueel, elk belangrijk moment in het leven van een consument tackelen zij met een relevante boodschap, gelinkt aan hun aanbod.

Offline vind ik voor wat betreft supermarkten Whole Foods Market heel boeiend. En Eataly, waar ze horeca en retail perfect combineren in een supermarkt, delicatessenwinkel en restaurant ineen.’

E-commerce
‘Het leuke aan de branche vind ik de snelheid: je kunt vandaag iets doen en direct effect zien. Je kunt vrij gemakkelijk heel veel te weten komen over de consument en daar je plan op afstemmen.

Het valt me wel op dat er in de e-commerce eigenlijk nog niet heel veel partijen zijn die het excellent doen, terwijl het fenomeen internet inmiddels al best lang bestaat. Veel partijen hebben moeite om hun e-business winstgevend te maken maar blijven desalniettemin toch overeind staan, terwijl aan de bricks-kant best veel omvalt. Het is natuurlijk de vraag hoe lang dat zo blijft.’

Shoppen
‘Ik ben niet zo’n fan van offline winkelen, dus ik koop veel online. Alleen mijn boodschappen doe ik in de fysieke DekaMarkt. Die bezorgt nog niet bij mij in de buurt. Maar mode, elektronica, reizen, shampoo, crèmes, alles koop ik verder online. Ik zou niet weten wat ik offline moet kopen.’

Vrije tijd
‘In mijn leven draait best veel om food. Ik werk in de foodsector, ik houd erg van eten en koken, ga graag met vrienden (uit) eten. In mijn vrije tijd ga ik heel graag met mijn vriend weekendjes weg. We zoeken steeds een nieuwe stad, boeken een originele airbnb en crossen op de fiets de omgeving door. Zo hebben we onlangs Kopenhagen verkend, wat een leuke stad!

Op vakantie bezoek ik het liefst steeds een nieuw land. Ik vond Zuid-Afrika prachtig omdat het zoveel facetten heeft: verlaten strandjes, grote steden, wildlife parken, idyllische wijnboerderijen, er is van alles! Nieuw Zeeland heeft dat ook. Veel te zien en te doen, prachtige natuur, relaxte sfeer. Ik houd erg van de afwisseling en de diversiteit; een dag rust en dan weer rondtrekken. Op mijn verlanglijstje staan nog Japan, met name Tokio, en Australië.’

Citaat
‘”Als wat je doet niet je passie is, heb je niks te verliezen.” Dat is een quote waar ik me wel in kan vinden. Je stopt natuurlijk veel energie in je werk, maar je moet het er ook uit kunnen halen. Anders hou je het niet vol.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2016.