Twinkle | Digital Commerce

Walmart schrapt zevenduizend kantoorbanen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Walmart schrapt zevenduizend kantoorbanen die met name zijn gericht op boekhouding en facturering. Het gaat om een verschuiving van back-office functies naar banen die zijn gericht op interactie met klanten.

De retailer is in juni begonnen met een test in 500 Amerikaanse winkels, waarvan de meeste aan de westkust, waarbij 1500 functies zijn betrokken. De kantoorfuncties maken plaats voor banen als online pickup medewerkers en functies binnen de apotheekafdeling van het bedrijf.

Centrale kantoren
Op het gebied van cash flow management en het verwerken van aanvragen wil Walmart zoveel mogelijk gebruik maken van geautomatiseerde systemen en centrale kantoren. Een woordvoerder vertelde The Wall Street Journal dat salarisgaranties tijdens de verschuiving van functies niet gegeven kunnen worden.

Cultuuromslag
Walmart, met 1,5 miljoen werknemers de grootste corporate werkgever in de VS, zit midden in een cultuuromslag. Het werkt aan een betere uitstraling van de winkels, waar het te kampen heeft met rommeligheid en lege schappen, en tegelijkertijd aan verbeteringen op het gebied van e-commerce.

Grote overname
Naast het verbeteren van de omnichannel activiteiten (waaronder same day delivery pilots)  nam Walmart vorige maand online retailer Jet.com over voor een bedrag van 3,3 miljard dollar – de hoogste prijs ooit betaald voor een e-commerce startup.

Stijging van winst
Die initiatieven lijken vruchten af te werpen. In het tweede kwartaal van dit jaar boekte Walmart een overall winst van 3,77 miljard. In hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar bedroeg deze 3,48 miljard. Same store sales stegen in het tweede kwartaal met 1,6 procent als gevolg van toegenomen verkeer in zowel fysieke winkels als online. Dat is de grootste same store sales stijging in vier jaar.