Twinkle | Digital Commerce

Leren van mislukkingen

2017-05-26
180101
  • 1:41

Voor het kick-offevenement van Shopping Tomorrow werd ik gevraagd om nog een keer het verhaal van Truus.nl te vertellen. En dan vooral wat de lessons learned zijn, in de hoop hier andere bedrijven mee te kunnen helpen.

Hulde overigens voor het programma waar naast Truus.nl onder andere ook nog de ondergang van OAD, Macintosh en Halfords aan bod kwamen. Allemaal openhartige verhalen over mislukkingen in retail. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen tijd kan hier wat mij betreft niet genoeg aandacht aan besteed worden. Nog steeds zie ik een hoop bedrijven waar het ogenschijnlijk goed mee gaat, die zich geen zorgen maken. Interessant en tekenend in deze context was de opmerking van een van de congresgangers dat ‘het niet een heel opbeurend programma is’.

Nee, inderdaad. Praten over mislukkingen is niet leuk en kost mij ook verschrikkelijk veel energie. 20 minuutjes over het faillissement van Truus.nl praten staat voor mij ongeveer gelijk aan een halve marathon lopen terwijl je probeert om elke minuut uit je hoofd een differentiaalvergelijking op te lossen. Zowel fysiek als geestelijk uitputtend dus. Maar toch ben ik ervan overtuigd dat we met z’n allen meer kunnen leren van mislukkingen dan van voorspoed. Dat laatste maakt ons lui en zelfvoldaan. Ook uitstekende ingrediënten voor een debacle trouwens.

Belangrijk is de toch afkerige houding van een misser. Men vindt het vies en wil er niet mee gezien worden, lijkt het wel. Alle nuance ontbreekt vervolgens en iedereen valt over elkaar heen om te vertellen waarom het mis ging. En juist de nuance is belangrijk om de lessen te begrijpen.

Natuurlijk is Truus.nl bottomline een mislukking. Het bedrijf bestaat niet meer en na het faillissement was de trieste conclusie dat alles weg was. Geen waarde gecreëerd. Nul. Niets. Zelfs een rasoptimist als ondergetekende kan dat niet weg relativeren. Maar uit deze rokende puinhopen zijn weer veel mooie nieuwe dingen ontstaan die hun fundament in Truus.nl hebben. Dus misschien toch waarde gecreëerd?

Dit blog verscheen eerder als column in Twinkle 6-2016.