Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse webshops trekken internationaal maar weinig bekijks

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:06

Nederlandse webwinkels verwelkomen relatief weinig buitenlandse bezoekers. Slechts 13 procent van hun verkeer is internationaal, blijkt uit grootschalig onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).


Dat is veel minder dan het Europese gemiddelde, terwijl het leeuwendeel van de Nederlandse webshops wél naar het buitenland verzendt.

Jesse Weltevreden, lector online ondernemen aan de HvA, presenteerde vandaag de eerste resultaten van het onderzoek op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Met een klein team onderzoekers en hulp van internationale studenten nam hij een kleine zeventigduizend webshops onder de loep, uit de 28 EU-landen plus IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Het gaat om partijen die online producten verkopen aan consumenten en die hoofdkantoor houden in een van de 31 onderzoekslanden.

Onder de Europese middenmoot
Webshops uit Luxemburg trekken met 40 procent het grootste percentage bezoekers buiten de eigen landsgrenzen, blijkt uit de analyse van SimilarWeb’s verkeerdata, gevolgd door Oostenrijk en Groot-Brittannië. Griekenland sluit de rij met 6 procent buitenlands verkeer, met 13 procent zit Nederland onder de middenmoot; het landgemiddelde kwam uit op 23,6 procent.

Wel open voor buitenlandse kopers
Uit een individuele contentanalyse van tienduizend webshops blijkt dat ons land aan de aanbodkant juist goed scoort: negen op de tien shops nemen orders uit het buitenland aan, veel meer dan het Europese gemiddelde (60 procent). Weltevreden kon vanochtend twee verklaringen bedenken. ‘De meeste Nederlandse webshops verkopen slechts aan een paar landen, weten we. Bijna altijd België, Duitsland soms en daar blijft het dan wel bij. Daarnaast zijn er vrij veel partijen die wel worldwide shipping aanbieden, maar hun site niet uit het Nederlands hebben vertaald.’ Dat trekt internationale kopers ook niet bepaald aan, wilde hij maar zeggen.

Zes op tien Europese webshops verzendt naar het buitenland
Uit de studie van de HvA, onderzoekspartner voor de nieuwe Twinkle100, blijkt dus dat zes op de tien Europese webshops online orders verzenden naar tenminste één ander land. Daarmee is cross-border e-commerce inmiddels standaard te noemen, al zit er veel verschil tussen de precieze manier waarop webshops er invulling aan geven. Weltevreden haalde Accenture's voorspelling aan dat cross-border e-commerce tussen 2015 en 2020 zal verdrievoudigen in omzet, richting een biljoen dollar.

Betaalmethoden, keurmerken, verzendpartners en meer
Die omzet komt binnen via een waaier aan betaalmethoden. De internationale studenten telden er ongeveer zeshonderd in de Europese shops. Ook werden rond de honderd verschillende keurmerken geteld. De studenten keken verder onder meer naar verzendpartners, klantcontactkanalen en juridische informatie. Ook zijn lokaliseringsstrategieën van online verkopers gedefinieerd en resultaten naar sector opgesplitst.

Succesfactoren
Weltevreden wil de komende tijd nader onderzoek doen naar de succesfactoren voor cross-border e-commerce, onder andere door webwinkels in heel Europa te ondervragen.