Twinkle | Digital Commerce

Wat maakt je succesvoller op een online platform?

2017-05-27
18661050
  • 2:13

Online platforms zijn enorm in opkomst als extra saleskanaal voor webshops. Ook daar is de concurrentie hevig. Kijken we naar retailers die bovengemiddeld presteren op marktplaatsen, dan blijkt dat drie basiselementen het succes op de midden- tot lange termijn bepalen.

Van belang is op de eerste plaats dat de voorraadinformatie continu op orde is, ten tweede dat beloofde levertijden worden nageleefd en tot slot dat de EAN-codes worden vermeld. Is dat alles? Ja. Maar in de praktijk blijkt dat dit nog niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

Tekst: Barbara Willems

Deze succesfactoren komen naar voren uit een analyse die beslist.nl en EffectConnect samen maakten. Zij vergeleken de verschillende verkopers en definieerden overeenkomsten van de best presterende webwinkels.





Uit gesprekken blijkt dat deze bedrijven zonder uitzondering gekozen hebben voor een focus op techniek en online marketing. Dit is nog lang niet het geval bij alle online retailers. De reden is niet eenduidig. In veel gevallen kan of wil men (nog) niet investeren in de systemen die de voorraden en levertijden actueel houden. Ofwel omdat men onderschat wat het effect ervan is op de verkoop ofwel dat men zich niet bewust is van de impact.

De drie succesfactoren op een rij:

  1. Voorraadinformatie up-to-date
    Met meerdere actieve onlinemarketingkanalen vormt correcte voorraadinformatie één van de grootste uitdagingen. Zorg ervoor dat er een goede centrale bron is die de voorraden automatisch koppelt. Veel webwinkels zijn ook afhankelijk van de informatie van leveranciers. Het is dan aan te raden een zekerheidsmarge in te bouwen. Maak zo mogelijk koppelingen van voorraadsystemen van leveranciers naar de webshop én koppelingen naar de online platforms.
     

  2. Leverbetrouwbaarheid
    Realistische beloftes en heldere communicatie zijn hierbij de sleutelwoorden. Ieder online platform geeft levertijden aan. Wanneer DHL de bestelling om 20.00 uur komt ophalen maar er komt om 19.58 uur een bestelling binnen, dan kan een shop de leverbelofte al niet meer nakomen. Plan dus liever zorgvuldiger en communiceer altijd de track & trace gegevens. Kun je een leverbelofte onverhoopt niet nakomen? Communiceer dit dan direct en duidelijk naar de klant.
     

  3. EAN-codes
    Wie geen EAN-codes in de feed of omschrijvingen plaatst, heeft een sterk verminderde kans op verkoop via een online platform (tenzij het product natuurlijk geen EAN-code heeft). Stel, er zijn tien webshops die hetzelfde product aanbieden en negen leveranciers leveren wel een EAN-code aan, dan zal het product zonder code onderaan staan of zelfs helemaal wegvallen.

Online platforms zijn effectieve saleskanalen die veel extra omzet kunnen opleveren. Een focus op techniek is echter wel de voorwaarde om succesvoller te zijn dan de concurrent in de steeds drukker wordende digitale winkelstraten.

Barbara Willems is werkzaam voor beslist.nl.

Lees ook: Marktplaatsen: aansluiten of afhouden? (31 januari 2017)