Google introduceert Shopping-advertenties bij de afbeeldingen in zijn zoekmachine. De ads zien er hetzelfde uit als die tussen de tekstuele zoekresultaten en ze verschijnen boven de foto’s van items die niet te koop zijn. Daarnaast maakt Google een click & collect optie vast aan local inventory ads.
Google zoekt steeds meer manieren om retailers te helpen in het verkopen van hun producten. De nieuwste feature is een Google Shopping-advertentie onder het tabblad Afbeeldingen, alleen via de mobiele telefoon te zien. Volgens de zoekgigant zoeken veel mobiele gebruikers namelijk tussen afbeeldingen als zij een artikel online willen vinden. De advertenties zien er als volgt uit:
Click & collect
Daarnaast wordt het voor gebruikers van local inventory ads mogelijk om een click & collect optie vast te maken aan deze advertenties. Local inventory ads zijn beschikbaar voor een kleine groep retailers in onder andere de Verenigde Staten en Duitsland. Ze geven de actuele fysieke winkelvoorraad van retailers online weer.
Productpagina
Als een consument op de advertentie klikt, verschijnt een productpagina van de retailer binnen Google. Op deze pagina bevindt zich binnenkort ook een afhaaloptie voor de dichtstbijzijnde winkel, aldus Internet Retailer.
Lees ook:
Google gaat GTIN-verplichting handhaven (17-5-2016)
Op zich een goede optie van Google, alleen op mobiel betekent het wel dat deze ads direct in beeld komen en pas daaronder de organische afbeeldingen. Adverteerders kunnen hun ads op steeds meer manieren laten verschijnen, dat is goed, maar dat kan "klikinflatie" wel in de hand werken. Wat bedoel ik daarmee? Dat de waarde van een klik op een advertentie steeds minder wordt naarmate er meer verschijningsmogelijkheden zijn. Enkele jaren geleden klikte zo'n 15% op een AdWords search advertentie, nu is dat al 30%. Hoe bewuster en doordachter men op een ad klikt, hoe meer waarde deze klik voor een adverteerder heeft. Dat is wel een punt van aandacht/zorg.
Weer een volgende stap naar Google als winkelstraat, waarbij de oorspronkelijke functie als wegwijzer op internet verschraalt. Een kans voor andere zoekmachines?