Beebox, HelloFresh, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox hebben hun voorwaarden onder druk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangepast. Ook communiceren ze voortaan duidelijker over het retourrecht van abonnees.
Dat laat de waakhond vanochtend weten in een bericht met de kop: ‘Consument kan makkelijker van maaltijdbox af dankzij ACM’.
Bedenktermijn
De zes genoemde grote aanbieders hielden zich niet aan de wettelijke bedenktermijn van twee weken en/of communiceerden daar niet duidelijk over. ‘Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je een abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat’, verklaart ACM-bestuurder Anita Vegter.
Ongewild aan abonnement vast
De autoriteit ontving via loket ConsuWijzer steeds meer meldingen van consumenten die ongewild aan een abonnement op een maaltijdbox vast zaten. Na onderzoek constateerde de ACM dat ‘veel aanbieders ten onrechte geen bedenktijd aanboden op het abonnement en daar ook niet duidelijk over waren’.
Opzeggen
De twee weken bedenktijd begint op de dag van ontvangst van de eerste maaltijdbox. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht moet hij binnen 14 dagen na ontvangst van de eerste box opzeggen. Dit kan zonder opgaaf van redenen. De aanbieder moet hem over deze procedure actief informeren en een zogenaamd ‘herroepingsformulier’ verstrekken. Voor de maaltijdboxen die binnen die 14 dagen al geleverd zijn, moet de consument wel betalen als de aanbieder hem daarover vooraf duidelijk heeft geïnformeerd.
ACM volgt abonnementaanbieders
De ACM zal de komende tijd in de gaten houden of aanbieders van deze en vergelijkbare abonnementen zich aan de regels houden. Woordvoerster Saskia Bierling tegen Twinkle: 'De afgelopen periode hebben we zes grote aanbieders aangesproken op hun beleid, maar dat wil niet zeggen dat andere aanbieders het wel goed doen. We gaan ook bij hen onder de aandacht brengen wat de regels zijn, dus waar ook zij zich aan moeten houden.'
Interpretatie
Volgens Bierling is het herroepingsrecht bij maaltijdboxen nu juridisch geïnterperteerd: 'Het feit dat het om een abonnement gaat, weegt zwaarder dan dat het om voedsel gaat (ondanks de uitzondering voor voedsel op het herroepingsrecht, red.). We zijn hiermee naar de Europese Commissie gegaan. Zij steunt deze interpretatie.'
Lees ook: Consumentenbond: ‘Klachtenregen over HelloFresh’ (3 februari 2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM tikt maaltijdboxaanbieders op de vingers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.