Thuiswinkel.org gaat samen met Europese zusterorganisaties een interpretatie schrijven van de nieuwe webwinkelregels die in de hele Unie gaan gelden. De belangenvereniging wil voorkomen dat regels strenger dan nodig worden verankerd in nationale wetgeving.
Dat laat Thuiswinkel.org vandaag weten op zijn website. Volgens public affairs manager Martijn Hos zijn er nogal wat regels in de aangenomen Richtlijn Consumentenrechten die ruimte laten voor interpretatie, zeker waar het gaat over informatieverplichtingen.
Retourkosten
Zo moet de webwinkelier klanten er straks op attenderen dat met het terugsturen van een product kosten gepaard gaan. Hos: ‘Wij zullen aanbevelen dit een algemene toelichting te laten zijn. Als de retourkosten op voorhand gespecificeerd moeten worden, is dat bijna onmogelijk en sowieso een administratieve last voor webwinkels.’
Cookie-debat
De Nederlandse wetgever moet de Richtlijn Consumentenrechten medio 2013 in nationale wetgeving hebben opgenomen. Thuiswinkel.org wil voorkomen dat Den Haag bij de vertaalslag strenger optreedt dan Brussel nodig vindt, de kern van het tumultueuze cookie-debat in ons land.
Nieuwe Europese regels
Vorige maand werd de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten aangenomen in Brussel. Daarin staat onder meer dat klanten straks 14 werkdagen de tijd krijgen om een webaankoop te herroepen, plus nog eens 14 werkdagen om een product terug te sturen. Thuiswinkel.org was blij dat Europese lobby heeft kunnen voorkomen dat webwinkeliers worden verplicht te leveren aan alle 27 lidstaten en dat webwinkeliers niet hoeven op te draaien voor retourkosten.
magische woord is hier "richtlijn" vooralsnog kun je je gewoon aan de wet houden. voorstel van 14+14 dagen is bizar nog maar niet te spreken over de retour kosten waar we voor zouden moeten opdraaien. dit is iets uit duitsland. als dat er door zou komen zou het concurentie in de wielen rijden en ecommerce tot iets voor lokale partijen maken. immers is internationaal vervoer stuk duurder dan lokale oplossingen. krijg het idee dat ze een kunstmatige constructie aan het verzinnen zijn om brick/mortar winkels te laten concureren met webwinkels. 14+14 dagen verhaal zou killing zijn voor kleine webwinkels die met producten werken met kleine marges.