Twinkle | Digital Commerce

‘Webshops groeien 20 procent, mede door faillissementen’

2017-11-08
180101
  • 1:23

Webwinkels zullen dit jaar flink profiteren van de veranderende markt en het faillissement van grote ketens als V&D en Macintosh. Dit jaar groeien pure online verkopers naar verwachting met 20 procent, in 2017 met 18 procent.

Dit voorspelt ING Economisch Bureau in een vandaag verschenen rapport over de Nederlandse detailhandel. De malaise in de markt is voorlopig nog niet voorbij.

In een spagaat
‘Veel retailers bevinden zich in een spagaat’, omschrijft ING de branche. ‘Ze hebben te maken met zeer competitieve marktomstandigheden, terwijl tegelijkertijd investeringen nodig zijn. Retailers investeren uit eigen middelen of trekken nieuw kapitaal aan om hun winkels en webshops naar een hoger niveau te tillen.’

550 miljoen extra omzet vrijgekomen
Om deze reden zijn de afgelopen tijd flink wat grote ketens failliet gegaan, zo’n 950 miljoen euro omzet achterlatend voor concurrenten. Waar gaat dit geld nu heen? Volgens ING gaat 400 miljoen euro terug naar doorgestarte vestigingen en doorgestarte webwinkels. 550 miljoen euro komt bij andere partijen terecht, zowel winkels als webshops. ‘Veel van de artikelen die V&D verkocht vallen in categorieën die al een relatief hoog online aandeel kennen. Met het wegvallen van V&D zullen webwinkels hun kans grijpen dit aandeel verder uit te bouwen’, aldus het rapport.

V&D-gat
Onderzoeksbureau Motivaction vroeg consumenten die in de afgelopen twaalf maanden een artikel bij V&D hadden gekocht waar zij nu hun producten zouden aanschaffen. Voor elektronische producten kiezen shoppers voor Media Markt (48 procent), Bol.com (29 procent) of Coolblue (22 procent). Bij huishoudelijke artikelen is Blokker (67 procent) de populairste, gevolgd door Hema (46 procent) en Action (42 procent).