Groupon heeft een investering van 250 miljoen dollar gekregen van investeringsmaatschappij Atairos, opgericht door de cfo van telecombedrijf Comcast. Analisten zetten vraagtekens bij de samenwerking en denken dat Groupon zichzelf hiermee positiever in de etalage zet.
In februari kocht Alibaba een aandeel van 5,6 procent in Groupon, om van de Amerikaanse markt te kunnen leren. Nu Comcast via Atairos in de online discounter investeert, melden beide partijen dat het groeigeld bedoeld is om ‘strategische partnership mogelijkheden te onderzoeken’.
Voordelen onbekend
Vreemd, vinden Amerikaanse analisten. Een analist van investeringsbedrijf Wedbush Securities zegt dat het onduidelijk is wat de voordelen voor Atairos zijn. ‘Ik denk niet dat het een goede strategische fit is voor Comcast’, zegt hij tegen Internet Retailer. ‘Ik betwijfel vooral of er strategische partnerships uit deze deal komen. Groupon is denk ik - nog zonder resultaat - op zoek naar een koper en probeert met deze investering geld terug te geven aan zijn aandeelhouders. This is the closest they can get at least right now.’
Verloren waarde
Groupon heeft inmiddels 86 procent van zijn waarde verloren sinds de beursgang vier jaar geleden. In het laatste omzetrapport (pdf) van Groupon over 2015 blijkt dat het bedrijf vorig jaar 3 procent in opbrengst groeide en 5 procent minder winst boekte dan in 2014.
Ik vraag me al jaren af wat nu echt de toegevoegde waarde van Groupon is voor je merk of bedrijf. Oké, koopjesjagers kunnen het wellicht waarderen. Maar Groupon trekt wel een bijzonder segment van koopjesjagers aan, zij die echt voor het koopje gaan en geen merkvoorkeur hebben. Dat is een andere doelgroep die ingaat op een kortingsactie van het merk zelf want daar is de merkvoorkeur vaak wel aanwezig. Wat moet je als bedrijf met die pure kortingzoeker? Diezelfde gedachte heb ik over al die coupon-searchers die winkels afstruinen om voor een appel en een ei allerlei (vaak niet eens benodigde) producten te vergaren. Met marketing heeft dat niet veel te maken. Maar ik gun iedereen zijn of haar hobby natuurlijk.