Twinkle | Digital Commerce

‘Bol.com weer sterkste retailmerk, Coolblue sterkste stijger’

2017-11-08
180101
  • 1:32

Bol.com is nog steeds het sterkste retailmerk van Nederland, blijkt althans uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het kantoor nam de honderd grootste retailmerken van ons land onder de loep. Van al die namen nam de merkkracht van Coolblue het sterkst toe.

Beerda noemde het vorig jaar een 'teken des tijds’ dat een webwinkel de merkenlijst aanvoerde. Bol.com leidt opnieuw de dans, dit keer niet gevolgd door de grote Ahold-zuster Albert Heijn; de supermarktketen zakte van plek twee naar plek vier op de lijst. Kruidvat (tweede) en Hema (derde) gingen AH voorbij.

Sterkste merken
De complete top 10 vindt u hier: Tussen haakjes de positie vorig jaar:

1. (1) Bol.com
2. (3) Kruidvat
3. (4) Hema
4. (2) Albert Heijn
5. (6) Action
6. (5) Ikea
7. (7) Lidl
8. (8) Blokker
9. (9) Gamma
10. (10) Jumbo

In bovenstaande top 10 staan twee bedrijven, Action en Lidl, die in ons land niet online verkopen. Lijstaanvoerder Bol.com is de enige speler in de top 10 die helemaal geen fysieke verkooppunten heeft.










Sterkste stijgers
Coolblue voert het lijstje aan met de sterkste stijgers in merkkracht. Ook Fonq.nl is daarop te vinden:

1. Coolblue
2. D.I.O.
3. MS Mode
4. Primark
5. Jumbo
6. Zeeman
7. Beter Horen
8. Schoonenberg Hoorcomfort
9. FonQ.nl
10. MultiVlaai

Coolblue
Volgens merkadviseur Hendrik Beerda werpen de reclames van Coolblue hun vruchten af: ‘De in januari 2015 gestarte massamediale campagne heeft ervoor gezorgd dat Coolblue van alle winkels momenteel de sterkste merkgroei doormaakt’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Ook de waardering voor Coolblue en de binding ontwikkelen zich zeer positief.'











Grootste groei
Bol.com kwam niet alleen overall als sterkste retailmerk uit de bus, de 1.532 respondenten dichten de webwinkel ook de grootste klantengroei toe dit jaar.