Ons land heeft er een nieuwe speler op de pakketmarkt bij: Just Cargo brengt vraag en aanbod bij elkaar via een mobiele app, à la Uber. Het bedrijf mikt primair op de zakelijke markt, maar het ziet ook mogelijkheden om webwinkelpakjes te bezorgen aan huis.
Just Cargo komt uit de koker van Michiel van den Boogaart, de ondernemer achter onder andere Business Mail Services en De Postontzorger. Hij zoekt naar nieuwe manieren om pakketbezorging ‘sneller, flexibeler, efficiënter en goedkoper’ te maken.
Bezorgtarief
Bedrijven kunnen zich online aanmelden bij Just Cargo en aangeven dat een pakketje bezorgd moet worden. Als ze de ophaallocatie en de pakketspecificaties invoeren, krijgen ze het bijbehorende tarief voorgeschoteld. Dat ligt volgens de startup gemiddeld 30 tot 40 procent lager dan bij traditionele koeriersdiensten.
Pakket volgen
Aangesloten chauffeurs zien in hun app dat een zending wordt aangeboden in hun buurt. ‘Binnen vijf minuten meldt zich iemand die beschikbaar is’, belooft Van den Bogaart in een persbericht. De Just Cargo app meldt vervolgens aan de verzender dat de chauffeur onderweg is. Nadat het pakket is opgehaald wordt verder via de app aangegeven waar het zich bevindt, wanneer het is afgeleverd en of de ontvanger heeft getekend.
Vrij om te rijden
Iedereen met een auto, twee jaar rijervaring en een Verklaring Omtrent het Gedrag kan zich aanmelden als chauffeur bij Just Cargo. Chauffeurs zijn vrij om te rijden wanneer ze willen. Ze melden zich aan en af via de app. Wel vraagt Just Cargo dat ze gemiddeld minimaal vijf ritten per week op zich nemen.
Lees ook: Uber bezorgt pakjes voor Nordstrom, T-Mobile en Google (29 januari 2016)
Heel goed initiatief, maar helaas blijft het succes met vergelijkbare concepten zoals Saddl, Paazl en Just Cargo nog uit.