Jd.com, de grootste online retailer van China, was vorig jaar goed voor een handelsvolume van 71,4 miljard dollar. Na een ruime verdubbeling in 2014 nam het totaal verhandelde volume afgelopen jaar met 78 procent toe. Jd.com dankt de meeste groei aan externe verkopers.
Anders dan Alibaba verdient Jd.com primair aan de verkoop van eigen producten, nog wel. Van de 71,4 miljard dollar aan gross merchandising value (GMV) kwam 55 procent vorig jaar binnen uit directe verkopen. De flinke groei, van 60 procent, is echter niet half zo groot als de groei van de marktplaatsomzet. Die bedroeg 129 procent, waarmee de partnerinkomsten uitkwamen op een kleine 30 miljard dollar. Jd.com bood eind vorig jaar plaats aan 99.000 merchants, zo’n veertigduizend meer dan een jaar eerder.
JD Worldwide
Van het totale handelsvolume is 1 procent (ongeveer 7 miljard dollar) te danken aan internationale merken en retailers, aldus de Amerikaanse vaktitel Internet Retailer. Op JD Worldwide, een klein jaar geleden geopend als tegenhanger van Alibaba’s Tmall Global, bieden onder andere Unilever en Rakuten producten te koop aan.
Verlies
Jd.com sloot het jaar af met een enorm verlies, van tegen de anderhalf miljard dollar. Het verlies valt ruim tien keer lager uit (131 miljoen dollar) als eenmalige kosten buiten beschouwing worden gelaten. Voor het nieuwe jaar rekent Jd.com, dat beschikt over 213 magazijnen, op een neutraal resultaat.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jd.com: 129 procent meer omzet uit marktplaats
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.